DigUiB
Frokostmøte med IBM

AI, Tingenes Internett og Big Data

Studenter og ansatte inviteres til frokostmøte med IBM for informasjon og dialog om mulige forskningssamarbeid.

IBM robot Project Debater can argue with humans

Project Debater er IBMs nyeste AI-prosjekt, en maskin som trekker inn data fra millioner av kilder for å kunne fremføre argumenter i en debatt.
Produsent:
Cnet

Sjømat, helse, klima og tekstanalyse. IBMs teknologier brukes i en rekke forskningsprosjekter over hele verden. UiB og IBM har en samarbeidsavtale om teknologiutvikling og innovasjon som også åpner for at UiBs forskere og studenter kan ta i bruk IBMs teknologier sammen med selskapet.

IBM Research er IBMs «innovasjonsmotor», med 12 laboratorier på 6 kontinenter. IBM Watson-teknologien implementerer AI i forskning og næringsliv. Drevet av de nyeste innovasjonene i maskinlæring, kan Watson lære deg mer med mindre data.

Det er mange eksempler på det samarbeidende IBM-forskning. I Bergen bruker NCE Seafood Cluster IBM Watson-teknologi for å løse problemet med lakselus. I Hannover har et team av forskere jobbet med IBM for å utvikle en «Kognitiv radiologiassistent», et system som analyserer medisinske bilder og kombinerer innsikten herfra med informasjon fra pasientens journaler for å hjelpe radiologer og leger i deres vurderinger. IBM har også utviklet "Project debater", en maskin som trekker på millioner av kilder for å kunne fremøre argumenter i en debatt (se også video i toppen av saken). Og i prosjektet "Green Horizons" kombinerer IBM kraften til Tingenes Internett, Big Data-behandling og maskinlæring til å skape automatiske og nøyaktige beregninger for vær og forurensning.

På dette frokostmøtet presenterer IBM noen av sine samarbeidsprosjekter og modeller for forskningssamarbeid og åpner for dialog om mulige samarbeid med forskere og studenter ved UiB. Du møter:

Loek Vredenberg - CTO IBM Norge
Lars Hovind - Business Development Executive IBM Norge
Henning Bjørnland - Account Manager, IBM Norge

Arrangementet er gratis og åpen for alle, både studenter og ansatte. Vi serverer kaffe og noe å bite i fra klokken 08:00, programmet begynner 08:15.

Vel møtt!