Hjem
Arkeologi

Temaomtale ARK215

Guder, dyr og mennesker – introduksjon til studier av den skandinaviske jernalderens ikonografi

Nærbilde av menneske-mellom-beist-motiv fra en relieffspenne funnet i Farsund
Foto/ill.:
Universitetsmuseet

Hovedinnhold

Hvordan kan vi tilnærme oss og tolke forunderlige billedscener fra skandinavisk jernalder? Hvorfor går mange av disse igjen på ulike gjenstander over lang tid? Hva innebærer det at enkelte har paralleller fra fjerne tider og steder?

I dette kurset får studentene innsikt i ikonografiske tilnærminger til den skandinaviske jernalderens billedlige fremstillinger, med vekt på tidsspennet 400–1100 e.Kr. Dette omfatter grunnleggende metoder, der kjente motivkretser, -kategorier og stilrepertoarer blant annet analyseres i kombinasjon med skriftlige kilder og folketro (kontekstikonografisk metode).

Særlig tre motivkretser/-kategorier vil utgjøre kursets hovedgrunnlag: 1) «menneske mellom to beist» – kanskje et symbol på menneskets pakt med eller temming av naturen; 2) et utvalg scener fra gullbrakteater hyppig tolket som kjente hendelser fra norrøn mytologi og legende; 3) Sigurdsyklusen, der den navngittes mest omtalte heltebragd omfatter drapet på den gullbegjærlige dragen, Fåvne.

Studentene skal selv fremheve to av de ovennevnte motivkretsene/-kategoriene i en semesteroppgave, der de gjennom en ikonografisk og komparativ analyse tar høyde for representasjonenes signifikans i sine respektive samfunn og perioder.

Motivkretsene/-kategoriene er utbredt over store områder og noen ganger på tvers av lange tidsrom. Studentene vil dermed også gjøres kjent med et utvalg aktuelle teoretiske modeller som kan benyttes til å forklare spredningsmønsteret. I forlengelse av dette skal studentene også kritisk reflektere over styrker og svakheter ved de gjennomgåtte metodene og teoretiske rammeverkene.

Kurset gjennomføres i form av fire forelesninger og to seminarer. Seminarene krever aktiv deltakelse av studentene og legger til rette for oppbyggende refleksjon og drøfting som vil komme godt med til oppgaveskrivingen.