Kulturvitenskap

Nyhetsarkiv for Kulturvitenskap

Professor i kulturvitenskap, Tone Hellesund, får HFs formidlingspris for arbeidet hun har gjort for å synliggjøre forskning om kjønn, seksualitet og skeiv historie, for ulike publikum, og på et utall av arenaer.
– I det gamle bondesamfunnet fortalte man sagn om hva som kunne finnes i den utemmede og mørke villmarken, forteller folklorist og professor Kyrre Kverndokk i den nyeste utgaven av podcasten UiB Popviten.
– Noen saker tiltrekker seg terrorister, LHBT-spørsmål har blitt en del av vår tids ekstremistiske kulturkriger, sier Tone Hellesund, professor i kulturvitenskap ved UiB.
Universitetet i Bergen står bak en unik digitalisering av folkeeventyr, sagn, ballader, trosforestillinger, folkemedisinske tradisjoner og mat- og håndverkstradisjoner. Alt skal tilgjengeliggjøres for allmenheten.
Emnet «Forskningsfordjuping etter mastergrad» får Det humanistiske fakultet sin pris for utdanningskvalitet 2018.
– Dette er stas! Professor Kyrre Kverndokk skal lede et nytt forskningsprosjekt om tidsforståelse av klimakrisen.
Kyrre Kverndokk er over gjennomsnittet opptatt av hvordan mennesker tolker verden rundt seg.
Studentene får erfaringer fra arbeidslivet mens arbeidsgiverne får bedre kjennskap til studentenes kvalifikasjoner.
Skeivt arkiv har den største samlingen av (skeiv) seksualitetshistorie i hele Norden. Nå ligger alt til rette for folk som vil utforske materialet.
Forsker på ulike sider av folks hverdagsliv og særlig på tema som er tabu i det norske samfunnet.
Oversikt over avlagte mastergradar, hovudfag, magister- og doktorgradar i kulturvitskap.
Vald frå kvinner mot menn er vitsemateriale, medan vald frå menn mot kvinner ikkje er noko ein ler av. Tove Fjell, professor i kulturvitskap, har nyleg gitt ut bok om noko som framstår som absurd: partnarvald mot menn.