Nordisk litteratur

Nyhetsarkiv for Nordisk litteratur

Nobelprisen i litteratur for 2023 er tildelt forfattar Jon Fosse. Fosse er æresdoktor og alumnus frå Universitetet i Bergen.
– Kombinasjonen av faglig fordypning og mange praksisperioder gjorde at jeg var trygg i klasserommet allerede som nyutdannet, sier Inger-Hanne Dale.
– Jeg har lyst til å bli lærer men samtidig være spesialist på mitt fag. Med UiB sitt lektorprogram får jeg høy faglig kompetanse og flere valgmuligheter, sier Linn Eide Borge.
Sondre opplevde lektorutdanningen ved UiB som krevende da han begynte. Nå sørger han for at nye studenter kan lære av de som er kommet lengre i studieløpet.
Noe av det viktigste Marie har lært på universitetet er å være kritisk og hun synes skoleeksamener er en grusom vurderingsform.
– Det er viktig å studere fortiden for å kunne si noe kvalifisert om samtiden.
Ny antologi understreker at Nordsjøen ikke bare er fysisk gitt, men også kulturelt skapt.