Religionsvitenskap

Nyhetsarkiv for Religionsvitenskap

– Gjør noe nytt! Ta steget inn på nye arenaer. Dere vil oppdage at dere blir verdsatt og lyttet til, sier HF-alumn, religionsviter og helseinnovatør Runar Tengel Hovland til årets nyslåtte masterkandidater.
Som professor emerita i religionsvitenskap har Lisbeth Mikaelsson intellektuelle utfordringer å bryne seg på. – Jeg tror kulturen i samfunnet er i ferd med å refortrylles, sier hun i dette intervjuet.
Forskerne bak ReligionsOraklene driver innovativ og kreativ formidling av religion og religiøsitet, og mottar årets formidlingspris ved Det humanistiske fakultet.
Emnet «Forskningsfordjuping etter mastergrad» får Det humanistiske fakultet sin pris for utdanningskvalitet 2018.
Med Roma som studiested kan UiB-studenter fordype seg i det antikke bylivet.
Richard J. Natvig er blitt pensjonist, men har ikke tenkt å hvile på laurbærene av den grunn.
Et nytt UiB-prosjekt har fått tilslag fra Forskningsrådet til å forske på hvordan skolen kan bekjempe gruppebaserte fordommer.
Michael Stausberg står bak ny ambisiøs håndbok om religionsvitenskap.
2017 er full av muligheter. UiB tilbyr nye sivilingeniørstudier, lektorutdanning i historie og religion og profesjonsbaserte mediestudier. Arbeidstakere med fremtidens kompetanse utdannes i Bergen.
Marie von der Lippe er utrolig glad i å samarbeide. Ikke bare med kollegaer, men også med ungdommene hun forsker på.
Studentene får erfaringer fra arbeidslivet mens arbeidsgiverne får bedre kjennskap til studentenes kvalifikasjoner.
Jane Skjoldli gikk helt til den nasjonale finalen i Forsker Grand Prix. Hun mener det er viktigere enn noensinne å synliggjøre humanistisk forskning.
Maria Doeke Boekraad tok master i religionsvitenskap ved UiB i 2013. Nå er det blitt bok av masteroppgaven hennes.