Borgund kaupang

Nyhetsarkiv for Borgund kaupang

«Kunst og kultur i nordisk vikingtid og middelalder» er tema for denne høstens foredragsrekke. Velkommen til Frille og Dyvekes vinkjeller for ny kunnskap og hyggelig lag!
En kort artikkel og intervju med prosjektleder Gitte Hansen ble publisert i The Viking Herald
Mellomalderbyen Borgund var i fleire hundre år gløymt og gøymd under marka. Eit forskarteam ved UiB analyserer no funn ved staden og skal gjenskape livet i Borgundkaupangen. I denne dokumentaren kan du bli med på reisa.
Lísabet Guðmundsdóttir has arrived from Iceland to study wood utilisation practices in Borgund (as well as in the wider North Atlantic world). She is recording wooden objects from the excavations and analysing wood species through optical microscopy.
Viti Middelaldermuseet har laget videodokumentar om Borgundkaupangen ved Ålesund. Gjennom fem episoder får vi smakebiter på hva vi vet i dag og hvordan ny forskning skal gi oss ny kunnskap. Som forvaltar av funnstedet Borgund - og partner i BorgundKaupangProsjektet (BKP) - bidrar Viti Middelaldermuseet i formidlingen av BKP. Viti har fått koronamidlar fra Møre og Romsdal fylke for å gjennomføre... Les mer
Naturhistorisk museum må forbli stengt på ubestemt tid etter at regjeringen ikke fant rom til å finansiere fullføringen av Museumsprosjektet i revidert budsjett.
Naturhistorisk museum er tømt i påvente av oppussing. Manglende finansiering over statsbudsjettet gjør at museet er stengt på ubestemt tid.
Universitetsmuseet i Bergen får ikke oppstartsbevilgning gjennom statsbudsjettet. Det betyr at publikum må vente til tidligst 2019 for å se dyrene igjen. – Jeg er naturlig nok skuffet, sier rektor Dag Rune Olsen.
De siste store dyrene har blitt fraktet ut av De naturhistoriske samlinger, som skal rustes opp til moderne standard.
Universitetet i Bergen hadde ikke noe annet valg enn å stenge De naturhistoriske samlinger for oppussing før bevilgningen var på plass.
Regjeringen bevilger ikke penger til videre oppussing av De naturhistoriske samlinger ved Universitetet i Bergen. Dermed er det usikkert om museet kan åpnes i 2018.
De naturhistoriske samlinger er stengt for oppussing frem til 2018. De neste ukene skal vi gjøre stas på #mittmuseum.