Forskergruppen Elektronisk litteratur

Hvordan skal et arkiv håndtere elektronisk litteratur?

Elektronisk litteratur er skapt for nettet, og skapes uten standarder. Det skaper problemer når forskere og bibliotekarer skal arkivere og dokumentere elektronisk litteratur. Et workshop i forskergruppen for elektronisk litteratur ved LLE jobber mot løsninger 20-21. juni.

Elektronisk litteratur havner aldri mellom to permer, med ISBN-nummer og standardisert metadata som tittel, forlag og utgivelsessted. Det er skapt for å leses på en datamaskin. I det siste har vi flere databaser vært startet opp for å dokumentere elektronisk litteratur. I Bergen er ELMCIP-prosjektet aktivt i gang med en Knowledge Base som etter et knapt år allerede inneholder informasjon om og lenker til over 1500 forfattere, kreative verk og forskningsartikler om elektronisk litteratur, alt krysslenket slik at du f.eks. kan se hvilke artikler er skrevet om et spesifikt verk. Men det finnes en rekke andre databaser. De to største, vedsidenav ELMCIP-databasen, er NT2 som er basert i Montreal og fokuserer på franskspråklig elektronisk litteratur, og Electronic Literature Directory, som er basert i USA og inkluderer litteratur på alle språk men naturlig nok har en overvekt av engelsk-språklige verk. Det er en rekke mindre prosjekter. I Sydney starter de akkurat på en en australsk database, og det er også en representant på workshoppen fra en portugisisk database, og fra Brown University sitt arkiv for digitale verk skapt der. I tillegg er det representanter fra Universitetsbiblioteket, Bergen offentlige bibliotek og andre lokale aktører.

Denne workshoppen er et ledd i en prosess, og målene er å komme nærmere felles standarder for metadata for å beskrive elektronisk litteratur, og å finne gode måter (teknisk og organisatorisk) for å dele oppslag i de forskjellige databasene, slik at vi bygger felles kunnskap som kan brukes av forskere, bibliotek og studenter over hele verden. Vi håper også å finne måter å komme nærmere hvordan bibliotek kan registrere elektronisk litteratur i sine kataloger.

Første dag av workshoppen er åpen for alle.