Forskargruppe for europarett

Prosjektets mål:

Hovedmålsettingen for prosjektet er å produsere vitenskapelige artikler og gjennom en post.doc flere artikler eller en monografi som tar opp flere av de problemstillingene som temaet reiser.

Forskningsresultatene vil bidra til å avklare flere spørsmål om myndighetenes handlefrihet ved organiseringen av reguleringen av offentlig sektor, og på den måten skape større forutberegnelighet for både offentlige og private aktører. I tillegg er det en målsetting med prosjektet å styrke det voksende miljøet for konkurranserett ved det juridiske fakultet i Bergen, og på den måten gjøre fakultetet til en sentral aktør i det planlagte senteret for konkurransepolitikk i Bergen. Et delmål er å arrangere et seminar med internasjonalt tilsnitt hvor de problemstillingene som prosjektet reiser blir diskutet.

Prosjektbeskrivelse og prosjektsammendrag:

Prosjektets tittel er Konkurranse- og markedsrettslige utfordringer ved moderniseringen av offentlig sektor. Hovedproblemstillingen er i hvilken grad konkurranse- og markedsretten setter skranker for nasjonale mundigheters handlefrihet ved organiseringen og utviklingen av offentlig sektor, og ved reguleringen av markeder for å oppnå politiske målsetninger. Det tas særlig sikte på å belyse hvilke skranker og føringer EU/EØS-retten setter for nasjonale myndigheters handlefrihet på dette området.

Offentlig sektor har de siste par tiårene gjennomgått store forandering, og en fortsatt endring av offentlig sektor er ventelig i fremtiden. Forandringene berører et bredt spekter av offentlig sektor, fra sentrale offentlige oppgaver som utdanning, helse, sikkerhet, til sektorer innenfor energi, vannforsyning og transport, som i stor grad er åpnet for private aktører.

Denne utviklingen gjør forskning på hvilke skranger konkurranse- og markedsretten setter for organiseringen, utviklingenen og reguleringen av offentlig sektor viktig. Konkurranseutsetting har ført til at staten selv i mange sammenhenger har blitt å anse som en markedsaktør i konkurranse med private aktører.

Rettslige konflikter kan lett oppstå der staten opptrer som markedsaktør og når den opptrer som myndigighet. Et annet relevant spørsmål er i hvilken grad staten gjennom regulering eller samarbeid med private aktører kan sikre oppnåelse av sosiale hensyn. Muligheten til å sikre eller vektlegge sosiale hensyn reiser problemstillinger i forhold til flere regelverk, som forbudet mot konkurransebegrensende samarbeid, forbudet mot statstøtte og regelverket som offentlige anskaffelser. I tillegg til de skranker som følger av materielle regler setter for organiseringen av offentlig sektor, åpner prosjektet også for analyser av samspillet mellom nasjonale og internasjonale institusjoner.

Prosjektet har en tidsperiode fra 2011-2014, og med finansiering fra Norges forskningsråd.