Meteorologi

Nyhetsarkiv for Meteorologi

Havvindparker kan begrense effekten til andre parker med 20 prosent så langt som 50 kilometer unna. Lovverket er tynt og må utvikles for å tilpasses storstilt havvindbygging i Nordsjøen og i andre havområder, mener stipendiat Eirik Finserås, ved Det juridiske fakultet.
Vindforhold, bunnforhold og juridisk rammeverk var noen av temaene da den årlige havvindkonferansen Science Meets Industry ble avholdt i Universitetsaulaen.
Offshore Wind 2040 (OW2040) kan bli et flunkende nytt Forskningssenter for miljøvennlig energi (FME) fra og med høsten 2024. Dersom Forskningsrådet innvilger søknaden, vil OW2040 kunne bli en verdensledende hub for utvikling av havvind.
I en ny artikkel viser en gruppe forskere at det er mulig å varsle mengden planteplankton i Barentshavet fem år fram i tid. Nøkkelen ligger i havstrømmene som bringer med seg varme og næringssalter.
Havvind er en av industriene regjeringen har satt store mål for frem mot 2040. Mandag 17. april besøkte olje- og energiminister Terje Aasland Bergen Offshore Wind Centre for å lære mer om hvordan UiB og BOW kan bidra til å realisere Norges havvindmål.
Hans Kongelige Høyhet Kronprins Haakon besøkte Bjerknessenteret for å lære mer om klimaforskning - og å analysere snøprøvene han selv tok på Grønland sist sommer.
Med prestisjestipend fra ERC vil Cristian Guillermo Gebhardt løse sentrale problemstillinger innenfor havvindkraft med smarte algoritmer og rå computerkraft.
Å utnytte de norske havområdene til vindkraftproduksjon krever storskala kartlegging og økt kunnskap om vindressursene. UiB bruker nye data til å vise optimal plassering av turbinene.
Havstrømmene i Nord-Atlanteren kan dempe temperaturstigningen i noen tiår av gangen. Klimaforsker advarer mot å ta dette som et tegn på at den globale oppvarmingen bremses.
Hvordan er vind- og bølgeforholdene i områdene regjeringen har åpnet for utbygging av vind? Etienne Cheynet har sammen med kollegaer analysert været for perioden 1992 til 2020 i Utsira Nord og Sørlige Nordsjø II.
Onsdag 28. september diskuterte BOW regjeringens havvindsatsning med marine fagmiljøer på et arrangement i regi av Det Norske Videnskaps-Akademi. Se sendingen på YouTube.
Ein supermodell som kan varsle tørke opptil eit år på førehand, og eit overvakingssystem for vatn i atmosfæren som kan finne ut kor snø kjem frå, er vurdert av EU til å ha så stor samfunnsnytte at dei har fått særleg finansiering for å bli utvikla vidare.
Se alle prosjektene som skal ledes av forskere fra Universitetet i Bergen her.
Regjeringa opnar for at det skal produserast nesten like mykje kraft frå havvind som frå vasskraft i Noreg innan 2040. – I tråd med kva UiB tilrår, seier havvindprofessor Finn Gunnar Nielsen.
I en storstilt flykampanje skal forskere for første gang følge vannmolekyler fra de letter fra havet til de lander som regn eller snø over Norge.
Peter Yu Feng Siew disputerer 27.5.2021 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Exploring Arctic-midlatitude teleconnections using observations and numerical models".
Neste uke inviterer Erica Madonna både menn og kvinner til å diskutere om like muligheter i forskningen.
Observasjoner nord for Svalbard viser energioverføring fra tidevannsstrømmer til turbulens.

Sider