Nevrovitenskap

Nyhetsarkiv for Nevrovitenskap

Universitetet i Bergen og NTNU har gått sammen om å opprette et nytt forskningssenter for hjernen. Onsdag 13. oktober blir det offisiell åpning av senteret i Bergen.
Maria Steene Eriksen disputerer fredag 19. oktober for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen “The immediate early protein Arc: an exploration of protein structure and regulation”
Arc er et protein som er gjerne omtalt som hukommelsens hovedregulator. Det har likhet med noen virusproteiner, og kan danne virus-lignende capsid partikkler. Vi har lykket til å oppløse den tredimensjonale strukturen for første gang.
«Hjernegjødsel-proteinet» BDNF ser ut til å være en fellesnevner for utviklingen av både Alzheimers sykdom, Huntingtons sykdom, autisme og depresjoner. Norske forskere i et europeisk samarbeidsprosjekt leter nå etter mekanismene som gjør at BDNF kan forårsake alt dette, i håp om å komme på sporet av en behandling.