Kraniofacial utvikling, orale infeksjoner og inflammasjoner

Lymphotoxin beta reseptor (LTBR) signalveien studert i en musemodell for Sjögrens syndrom.

Sjögrens syndrom er karakterisert ved tørre øyne og tørr munn pga. nedsatt tåre- og spyttsekresjon. Selv om det er forsket mye på sykdommen, er sykdomsmekanismene fortsatt ikke fullstendig klarlagt, og behandlingen er derfor kun symptomatisk. Det savnes også enkle, spesifikke diagnostiske tester.

Det er dokumentert at interaksjon mellom LTBR og lymfotoksin αβ spiller en nøkkelrolle for å skape og vedlikeholde sekundære lymfoide strukturer. Sekundære lymfoide strukturer dannes også i spyttkjertlene hos pasienter med Sjögrens syndrom. Siden LTB var blant de høyest uttrykte genene i spyttkjertler hos pasienter med Sjögren syndrom sammenlignet med friske individer i mikromatriseforsøk (Hjelmervik et al. 2005), ønsket vi å undersøke betydningen av LTBR signalveien nærmere.

I en musemodell med Sjögren syndrom lignende sykdom ble det undersøkt om blokkering av signalveien med en LTBR antagonist kunne forhindre utvikling eller redusere størrelsen av betennelsesinfiltrat i spytt- og tårekjertler. Resultatene viser at B-celle og T-celle infiltratene i spyttkjertlene ble betydelig redusert. Lymfoid nydannelse ble også hemmet av behandlingen, og det var en delvis gjenopprettelse av salivasekresjon.

Flere studier pågår nå for å undersøke dette nærmere.

Prosjektansvarlig: Professor Anne Isine Bolstad, Institutt for klinisk odontologi - Periodonti
Samarbeidspartnere:
Professor Kathrine Skarstein. Gades institutt - Seksjon for patologi.

Prosjektet har internasjonale samarbeidspartnere.

Prosjektet er støttet av Helse Vest

Referanse: Blockade of lymphotoxin-beta receptor signaling reduces aspects of Sjögren syndrome in salivary glands of non-obese diabetic mice. Gatumu MK, Skarstein K, Papandile A, Browning JL, Fava RA, Bolstad AI. Arthritis Res Ther. 2009 Feb 18;11(1):R24.