Hjem
Forskningsgruppen for retorikk, demokrati og offentlig kultur
I media

Trygve Svensson kaster seg inn i reklamestriden

En himmelropende dobbeltmoral i diskusjonen om reklamefinansierte buss-skur i Bergen, hevder Svensson

Foto: Skjermdump fra www.ba.no
Foto/ill.:
BA.no

Hovedinnhold

(Sakset fra Ba.no)

"

Som ordfører i Ulvik kjempet Mona Hellesnes en durabelig kamp mot de såkalte «monstermastene» i Hardanger. Hun kalte dem et overgrep.

– Det virker som om NVE overhodet ikke forstår konsekvensene av å rasere Hardanger, sa hun da.

Nå står den samme Hellesnes i spissen for et fylkesflertall som vil pryde Bergen med reklameboards, dette for at fylkeskommunen, som hun er varaordfører i, skal tjene penger.

De totale inntektene anslås til omlag 9-10 millioner kroner.

– DOBBELTMORAL

Tidligere statssekretær i næringsdepartementet, Trygve Svensson, er i dag er forsker på UiB. Han mener at Hellesnes burde huske sitt eget engasjement fra den gang da.

– Det er en himmelropende dobbeltmoral i å mene at storsamfunnet den gang skulle betale et sted mellom 3,4 og 9 milliarder kroner av hensyn til hun vel mente var livskvaliteten i Indre Hardanger. Nå vil hun sette opp svære lysende reklameplakater der 280 000 bergensere ferdes daglig, rett i ansiktet på oss, for å spare noen skarve millioner kroner.

– Men er kraftmaster og reklameplakater sammenlignbare?

– Nei, egentlig ikke. Kraftmastene er så vidt synlige med kikkert, der de står alene på fjelltoppene. Reklamen hun ønsker seg i Bergen, er strategisk utformet og plassert kommunikasjon som gjør alt den kan for å nå oss, med bilder av naken hud og sterke slagord, der budskaper at vi skal kjøpe mer. Kraftmastene var på sin side nødvendige for strømforsyningen i Bergen. Det eneste sammenlignbare er at begge deler handler om omgivelsene våre, sier Svensson.

(...) "

(Sakset fra Ba.no)