Undervisningsprofesjonalitet og pedagogikk

Danielsen med ny kronikk om timeforskning

Førsteamanuensis Anne Grete Danielsen har skrevet en ny kronikk om timeforskning som modell for utvikling av lærerprofesjonalitet.

Modell som viser hvordan man kan arbeide med en forskningstime
Illustrasjonsfoto

Kronikken er publisert i tidsskriftet Utdanning nr. 8 2014.

Timeforskning er en modell for utvikling av lærerprofesjonalitet. Modellen kommer fra Japan og kalles der ”jugyō kenkyū”. Internasjonalt defineres timeforskning (”lesson study”) vanligvis som klasseromsbasert forskningssamarbeid mellom lærere.

I dag er timeforskning i bruk i store deler av verden. Gjennom timeforskning fokuserer lærerne på systematisk utvikling av sin egen undervisning og på elevenes læring. Modellen understreker myndiggjøring eller empowerment, der læreren blir et subjekt i forskningsarbeidet i stedet for å være et objekt. Målene med lærerforskning er utvikling av undervisning og styrking av lærerne.

Timeforskning er et eksempel på hvordan lærere kan være forskende i egen praksis i klasserommet og utvikle kunnskap med utgangspunkt i egen undervisning.