Institutt for filosofi og førstesemesterstudier

Bergensnettverket for kvinner i filosofi: ”Hannah Arendts Vita Activa: Sentrale begreper og deres relevans for vår tid.”

Vigdis Kvam heldt innlegg i Bergensnettverket for kvinner i filosofi under tittelen ”Hannah Arendts Vita Activa: Sentrale begreper og deres relevans for vår tid”

Abstract:

Tittelen på Elisabeth Young-Bruehls biografi om Hannah Arendt er For Love of the World. Denne er ikke tilfeldig valgt. Kjærligheten til verden, i betydningen "den menneskeskapte verden" stod sentralt i Arendts tenkning. I Vita Activa er nettopp temaet det å være menneske i verden: i et fellesskap med andre mennesker. Hva kan sies om sammenhengen mellom våre aktivitetsformer og det politiske felt? Hvilke aktivitetsformer tilhører det politiske og hvilke ikke? Hva skiller det politiske fra det sosiale? I innlegget vil jeg legge vekt på det som skiller de ulike aktivitetsformene arbeid (labour), produksjon (work) og handling (action) fra hverandre, og vektlegge hvorfor det er viktig å holde fast ved disse skillene. Jeg vil også tematisere den svært problematiske sammenblandingen av det sosiale og det politiske i vår tid.

Vel møtt!