Global og utviklingsrelatert forskning

Emerging Legal Landscapes of a Major International River - The case of the Nile

Presentasjoner og paneldebatt:

Med sine 6650 km er Nilen verdens lengste elv, og 350 millioner mennesker bor i de 11 landene som er knyttet til den. Få internasjonale elver, hvis noen, har den same påvirkningen på global politikk som en potensiell kilde til konflikt. Men Nilen kan også være en kilde til samarbeid og regional utvikling.

Diskusjoner om hvordan man skal oppnå enighet om organisering og bruk av de mange ressursene har versert i flere tiår. ’The Cooperative Framework Agreement’ som ble signert av oppstrøms-landene i fjor har brakt regionen inn i en ny situasjon med vanskelige og låste forhold mellom oppstrøms- og nedstrøms-landene.

Panelmedlemmene er alle akademikere som jobber med juss innenfor miljø og vann, og har lang erfaring fra Nilen. De vil presentere sitt arbeid og diskutere den siste utviklingen fra Nilen fra et juridisk perspektiv.

Deltagere:

• Chair: Dr Tore Saetersdal, Nile Basin Research Programme
  • Prof Charles Okidi, University of Nairobi
  • Dr Tadesse Kassa Woldetsadik, Addis Ababa University
  • Prof Mohamed Sameh Amr, Cairo University
  • Prof Emmanuel Kasimbazi, Makerere University

En del av UiBs workshop:  'Sovereignty and the Development of International Water Law'.