Forskning i Front

Program for Forskning i Front 2015

Forskning i Front er et tverrfaglig samarbeid der alle fakultet ved UiB er representert. Hele 5 Meltzer-prisvinnere deltar, samt vinner av årets Forsker grand prix. Dagen starter på Universitetsbiblioteket og fortsetter i Aulaen. Man kan være med på hele, eller deler av dagen.

Arrangør
Dag Rune Olsen (rektor ved UiB), Håkon Randgaard Mikalsen (leder av Studentersamfunnet i Bergen) og Maria-Carme Torras Calvo (avdelingsdirektør for Universitetsbiblioteket) inviterer til Forskning i Front.
Anders Kjetland

Universitetsbiblioteket Humaniora 10:00 – 12:00

Se video av innleggene her

Åpning ved Prorektor Anne Lise Fimreite

Frank Aarebrot, Bergens forskningshistorie

Nasjonalbibliotekar Aslak Sira Myhre

Bjørn Arvid Bagge og Marthe Tolnes Fjellestad, Det fantastiske bibliotek

Forskning, Media og Samfunn, Aulaen 13:00-15:00

Se video ved å klikke på lenkene

Åpning ved Viserektor Oddrun Samdal

Helle Sjøvaag, Samfunnsvitenskap, Fremtidens forskningsjournalistikk

Meltzerprisvinner 2014 Trond Markestad, Medisin, Den skumle offentligheten

Eli Hausken, Universitetsmuseet, Makten til å endre virkeligheten

Vinner av Forsker Grand Prix 2015 Cecilie Gudveig Gjerde, Odontologi, Nytt kjevebein av pasientens egne stamceller

Meltzerprisvinner 2013 Gunnstein Akselberg, Humaniora, Korleis kan kunnskapsdiamanten UiB skina endå sterkare i samfunnet?

Kikki Kleiven, Matematisk-naturvitenskapelig, Med trillekoffert og badevannstemperatur—forskningsformidling i mange kanaler

Tina Søreide, Juss/NHH, Ytringsfrihet i forskningsformidling - et opplagt gode?

Aulakonsert 16:00 – 17:00

Studinekoret Sirenene

Mannskoret Arme Riddere

Griegakademiet:

Jazztrio:

Roar Kjeldahl – gitar
Åsmund Eikill – bass
Gabriela Garrubo - vokal

Klassisktrio:

Jørgen Magnus Haslum – vokal
Olav Brandal – pianist
Mari Galambos Grue - vokal

Fantastisk Forskning! Aulaen 18:00-20:00

Åpning ved Bibliotekdirektør Maria-Carme Torras Calvo og Leder i Studentersamfunnet Håkon Randgaard Mikalsen

Jill Walker Rettberg, Digital kultur, Selfies og biometri: Når algoritmer leser ansikter

Helge Drange, Bjerknessenteret for klimaforskning, Globalt og lokalt klima: Mot normalt

Kenneth Hugdahl, fMRI-Gruppen i Bergen, Å høre stemmer som ikke finnes: Innblikk i moderne hjerneforskning

Nikolai Østgaard, Birkelandsenteret for romforskning, How is Earth coupled to Space?