Hjem
Forskningskommunikasjon
Undervisningsopplegg

Mer bærekraft for skoleelever

Påmelding åpnet: I november og februar blir det to nye runder med det tverrfaglige læringstilbudet «Bærekraftige spor» fra Universitetsmuseet, Raftostiftelsen og VilVite.

Halve bildet over og halve under vann, over vann sees fjell under en dramatisk himmel full av sjøfugl, under vann sees en spekkhoggere i profil mens en annen kan skimtes i bakgrunnen
Foto/ill.:
Audun Rikardsen, UiT

Hovedinnhold

Gjennom «Bærekraftige spor» vil elevene besøke både Universitetsmuseet, Raftostiftelsen og VilVite i løpet av to dager. Hos hver av institusjonene møter de svært ulike aktiviteter.

– Opplegget veksler mellom praktiske og teoretiske aktiviteter, og er ment å gi elevene anledning til å reflektere over hva vi egentlig legger i læreplanbegreper som bærekraft og innovasjon, forteller Odette Tetlie, undervisningsleder ved Universitetsmuseet.

– Elevene får reflektere over det ansvaret vi mennesker har for verden rundt oss, men samtidig også bli bevisste på de verktøyene og mulighetene vi faktisk har til å løse utfordringer som kommer. Med andre ord er det ikke bare et dystert budskap, men også et håp for fremtiden, legger hun til.

«Bærekraftige spor» er resultatet av samarbeidsprosjektet Bærekraft på Høyden mellom de tre institusjonene, og ble også gjennomført i 2023/2024. 

Skoleklasser på 9. og 10. trinn og VG1 kan melde seg på to påfølgende dager i uke 47 eller 48 i november 2025, eller i uke 6 eller 8 i februar 2026.