Geofysisk institutt
Påskesnøens mysterium

Sender kollegaer ut på snøsanking

Harald Sodemann vil ha tak i uforstyrret snø over et stort område, til omtrentlig samme tid. Derfor rekrutterer han kollegaer til å samle snø gjennom påsken.

Sender kollegaer ut på snøsanking

Produsent:
Bjerknessenteret

– Hvor mange vil du ha? To-tre stykker?

Harald Sodemann instruerer bjerkneskollega Erik Sandquist i hvordan han skal samle snø i påsken. Sandquist skal til Ustaoset, og tar med seg et skjema, tre poser og tre små flasker som skal fylles av smeltevannet fra den innsamlede snøen.

Sodemann er interessert i snø som ikke har vært smeltet, det aller beste er helt fersk snø. I skjemaet føres dato, tid, sted, snødybde, snøens alder- altså hvor lenge det er siden det har snødd, og hvordan været var.

I år rekrutterer Sodemann kollegaer for å teste ut hvordan snøsamlerutinene fungerer. Rundt 20-30 prøver skal samles inn, og bare med kollegaene er det nå dekket et område fra Bodø til Kristiansand.

Hvor vannet kommer fra

Harald Sodemann er spesielt interessert i i vannsyklusen og spesielt hvor vannet kommer fra, når det faller ned over oss som snø eller regn.

I isotoplaboratoriet FARLAB på UiB kan Sodemann hente ut informasjon fra isotopene i vannmolekylene, de kan fortelle hvor vannet kommer fra før det falt ned som snø på en fjelltopp i Norge. Og snøen er spesielt hendig, ettersom den faller ned og legger seg på bakken, tilgjengelig for oss å samle den opp.

Kampanjen er den del av forskningsprosjektet SNOWPACE, der det store overordnede målet er å teste ut hvor nøyaktig værvarslingsmodeller og klimamodeller klarer å lage regn og snø inn mot fjell og hvor vintersnøen som faller ned over Norge kommer fra.

Stor kampanje neste år

Til neste år planlegger han en større kampanje for å få dekket fjellområdet mellom Oslo og Bergen. Påsken er en fin tid å gjøre dette på, men mange folk i fjellet over et stort område, på samme tidsrom.

– Dette kan være svært nyttig, vi kan tak i 150 prøver fra områder det ikke er så lett å komme seg til, sier Sodemann.

Like før jul fikk Harald Sodemann gjennomslag for eit stort europeisk forskningsprosjekt finansiert av det europeiske forskningsrådet ERC. Med dette prosjektet går en drøm i oppfyllelse, i dette prosjektet planlegger han å bruke målefly til å følge vanndråper fra de fordamper ferden gjennom skyene til de faller ned igjen. Men det blir først om to-tre år.

– Det krever litt planlegging, sier Harald Sodemann.