Geofysisk institutt

Sommerskole om klima og utvikling

I 2009 ble Bergen Summer Research School arrangert med klima, miljø og energi som hovedtema.

Sykkeldrosje i Malawi
Ellen Viste

Endringer i klima og miljø, helseutfordringer og nye sykdommer, sammen med fortsatt fattigdom og marginalisering av bestemte grupper og regioner krever tverrfaglige fora for debatt, dialog og felles læring. For å bidra til dette, arrangerer Universitetet i Bergen hvert år Bergen Summer Research School: Global Development Challenges, der doktorgradsstudenter og andre yngre forskere fra hele verden kan ta møtes og delta på kurs innenfor ulike fagfelt.

BSRS fokuserer på global utvikling, og i tillegg har skolen hvert år et felles hovedtema for alle deltakerne. I 2009 handlet det om klima, miljø og energi, med forskerkurs om alt fra naturressurser til klimaøkonomi, og arkeologi som metode for å studere tidligere tiders klima.

Bergen Summer Research School