Hjem
Geofysisk institutt
Forskerutdanning

Toppkarakter til klimaskole

En 6-er i klimautdanning sikret UiB en nasjonal forskerskole i klimadynamikk. Skolen innebærer samarbeid med institusjoner fra Massachusetts til Beijing.

Tore Furevik presenterer den nye nasjonale forskerskolen i klimadynamikk
Tore Furevik presenterer den nye nasjonale forskerskolen i klimadynamikk
Foto/ill.:
Tor de Lange

Hovedinnhold

Ekspertpanelet som vurderte de 27 søknadene til Forskningsrådets nye nasjonale forskerskoler, ga UiBs klimaskolesøknad karakteren "6 - excellent". Dermed ble "Norsk forskerskole i klimadynamikk" en av vinnerne og vil få 24 millioner kroner til å utvikle og drive skolen de neste åtte årene.

I en stor nasjonal satsning for å heve kvaliteten på forskerutdanningen i Norge, lyste Norges forskningsråd i fjor ut midler til å opprette nasjonale forskerskoler. Målet med tiltaket er å øke forskningskvaliteten, øke gjennomføringsandelen, korte ned gjennomføringstiden og gi større bredde i forskerutdanningen.

Ett av fem initiativ (av totalt 27 søknader) som ble innvilget midler, er "Norsk forskerskole i klimadynamikk", koordinert av Universitetet i Bergen og tett knyttet opp mot UiBs SFF Bjerknessenteret.

Fredag 13. mars foretok rektor Sigmund Grønmo den offisielle åpningen av skolen.

Skolens organisering

Norsk forskerskole i klimadynamikk er en virkelig bred nasjonal satsing. Klimaskolen har hele ti partnere fra Bergen, Oslo, Tromsø og Svalbard, og representer alle de tunge klimaforsknings- og utdanningsmiljøene i landet. Skolen blir koordinert fra Geofysisk institutt ved Universitetet i Bergen, men vil være i utstrakt samarbeid med de andre partnerne, blant annet gjennom Norsk klimasenter.

I tillegg til Geofysisk institutt og Bjerknessenteret, deltar Institutt for geovitenskap ved Universitetet i Bergen, Nansensenteret for miljø og fjernmåling, Havforskningsinstituttet, Institutt for geovitenskap ved Universitetet i Oslo, Meteorologisk institutt, Institutt for geologi ved Universitetet i Tromsø, Norsk polarinstitutt og Universitetssenteret på Svalbard.

Alle medlemsinstitusjonene vil være aktive partnere i skolen ved å delta i planlegging og drift av sommerskoler, ph.d.-kurs eller andre initiativ, ved å sende studenter og forelesere til arrangement i regi av skolen, og ved å ha deltakere i en aktiv styringskomité.

Internasjonalt samarbeid

Forskerskolen vil ha en bred internasjonal kontaktflate, med en rekke universiteter og forskningsinstitusjoner som samarbeidspartnere. Disse inkluderer Stockholm Universitet, København Universitet, GEOMAR instituttet i Kiel, University of Edinburgh, University of Exeter, University of Washington, Colorado State University, Massachusetts Institute of Technology, Peking University, Institute of Atmospheric Research (Beijing), og Nanjing University.

En internasjonal evalueringskomité vil bli opprettet for å sikre samarbeid med andre lignende skoler i utlandet, og for å sikre at kvaliteten på doktorgradsutdanningen holder topp internasjonal standard. Det tas sikte på et årlig møte med komiteen.

Satsningsområder og målsetning

Forskerskolen tar sikte på å styrke norsk forskerutdanning i klima gjennom en hel rekke ulike aktiviteter rettet mot både ph.d.-kandidater og veiledere. Dette inkluderer 1-2 ukers intensivkurs, sommerskoler eller kortere arbeidsmøter med tung internasjonal deltakelse, årlige "all staff" møter for ph.d.-kandidater og veiledere, veiledningskurs, finansiering av kortere utenlandsopphold eller deltagelse på konferanser, støtte til felt- eller laboratoriearbeid, og mye mer.

Forskerskolen vil utvikle en ny generasjon unge klimaforskere som har
1) større og bedre nasjonalt og internasjonalt nettverk.
2) forbedret både dybde- og breddeforståelse i klima. Det siste inkluderer kjennskap til både politiske og samfunnsmessige konsekvenser av klimaendringer.
3) Forbedret kunnskap i overførbar kunnskap (transferable skills). Dette inkluderer blant annet nettverksbygging, etikk, kommunikasjons- og presentasjonsteknikk, vitenskapelig skriving, prosjektstyring og samarbeid.
4) den nødvendige internasjonal erfaringen til å kunne delta aktivt i store internasjonale forskningsoppgaver.

Videre vil skolen føre til mer samarbeid mellom de deltagende institusjonene (nasjonalt og internasjonalt) også på forskernivå og forbedret kunnskap om veiledning. Sist men ikke minst er målet at flere fullfører ph.d.-studiene på normert tid og at færre gir seg underveis.

Planlagte aktiviteter i oppstartsåret 2009

I løpet av kort tid (mars-april) vil det være på plass en forskningskoordinator og en postdoc ved Geofysisk institutt. Begge vil støtte prosjektkoordinator rundt gjennomføringen av skolen.

Satsningsområder den første tiden:

  • Utvikle web sider og sekretariatfunksjonen
  • Få på plass nasjonal styringsgruppe og internasjonal evalueringskomité.
  • Planlegge/gjennomføre en rekke ph.d.-kurs (Bergen i juni, Oslo og Tromsø under planlegging)
  • Planlegge/gjennomføre flere sommerskolen (Bergen i juni, Abisko, Sverige i August)
  • Planlegge/gjennomføre høstmøte for alle ph.d.-kandidater og veiledere

 

Forskerskolens prosjektbeskrivelse

Les mer om Forskerskolen i På Høyden her og her

 

Kontaktperson: Tore Furevik