Geofysisk institutt

Gruppetur til England med dynamisk meteorologi

Gruppen for dynamisk meteorologi ved Geofysisk Institutt dro på tur til Storbritannia.

Group picture during visit at ECMWF
Gruppebilde under besøket ved ECMWF
Sergio Ruiz

Gruppen for dynamisk meteorologi ved Geofysisk Institutt dro 30. november til 4. desember på tur til Storbritannia som en del av professor Thomas Spenglers sabbatsår ved Universitetet i East Anglia (UEA) i Norwich. Turen omfattet et todagers symposium i dynamisk meteorologi ved UEA i tillegg til besøk hos British Antarctic Survey (BAS) og European Centre for Medium Range Weather Forecast (ECMWF).

Todagerssymposiumet fokuserte på atmosfærisk dynamikk ved høyere breddegrader og ble holdt sammen med gruppen til professor Ian Renfrew ved UEA. Tre forskere fra BAS deltok også på symposiumet. Alle deltakerne presenterte deres eget arbeid og fikk dermed et godt innblikk i hva de andre forskerne jobbet med. Ulike tema ble dekket, blant annet grenselagsdynamikk ved den mariginale iskanten, overflatetemperaturens og iskantens påvirkning på dannelsen og intensifiseringen av sykloner, atmosfæriske fronter, dynamikken til polare lavtrykk, kaldluftsutbrudd, strålingståke, fønvindhendelser rundt Antarktis, og skyer i den polare stratosfæren. Forskningen inkluderte aspekter fra både observasjoner og modelleringer. Sosiale tilstelninger lot forskerne bli bedre kjent med hverandre på kveldstid, og Ian Renfrew var så vennlig å guide besøket fra Norge rundt i Norwich etter å ha spist sjømat på en skotsk restaurant. Ved slutten av symposiumet inviterte Ian alle hjem til seg på en herlig indisk middag. Den siste kvelden i Norwich dro de tilreisende til teateret i Norwich for å se den kjente engelske forestillingen “An inspector calls” av J. B. Priestley.

På torsdag dro gruppen fra Norge til BAS i Cambridge, der de ble ønsket velkommen av Thomas Bracegirdle. Etter en introduksjon om forskningsarbeidet ved BAS, besøkte gruppen et -20°C kjølerom der iskjerner fra Antarktis og Grønnland blir analysert. De fikk også se akvariumet med antarktiske dyrearter som sjøstjerner, skalldyr og sjøedderkopper. Etter oppholdet på BAS, ble gruppen igjen i Cambridge for å nyte en elvebåttur på River Cam der de blant annet fikk se noen av de kjente og vakre universitetsbygningene i byen.

På fredag besøkte gruppen ECMWF i Reading, der Florence Rabier, nylig utnevnt som Director General for ECMWF, ga en oversikt over ECMWFs visjoner og værvarslingsmodell. Etterpå promoterte Glenn Carver ECMWF OpenIFS, som er en forenklet versjon av den operasjonelle værvarslingsmodellen og blir brukt i forskning og utdanning. Gruppen fikk også se de to kraftige Cray supercomputerne til ECMWF, samt et robotautomatisert arkiv der ufattelige mengder data blir lagret. Senere på ettermiddagen ble oppholdet avsluttet med en “værdiskusjon” der noen av ECMWFs utfordringer ble presentert. Gruppen fikk til slutt utforske blant annet værvarslingskart, observasjoner, og meteogram på skjermene i værrommet.

Oppsummert ble turen meget givende, og oppholdet på de ulike forskningsinstituttene inspirerte deltakerne til deres fremtidige arbeid. Presentasjonene og de påfølgende diskusjonene ga dessuten alle nyttige tilbakemeldinger samt en mulighet til å lære mer om andre tema. Turen ga også forskerne en unik mulighet til å tilbringe mer tid sammen og bli bedre kjent med hverandre utenfor det vanlige jobbmiljøet.