Hydrogenforskning på UiB
H2 og NH3 på UiB

Noen ammoniakk- og hydrogenprosjekt ved UiB

Vi presenterer noen av våre nyeste samt pågående prosjekt på hydrogen og ammoniakk

Optimal utnyttelse av energi fra havvind, H2-lagring og vindturbin Hywind Tampen-prosjektet
Optimal utnyttelse av energi fra havvind*, Greenstat – H2, Colourbox – Vindturbin Hywind Tampen-prosjektet, Gry E. Parker, UiB

Vi gjør oppmerksom på at denne siden er under utvikling.

AmPEP, HyMe og Hy4get er de siste prosjektene som fikk tildeling fra NFR i juni 2022

AmPEP - «Ammonia Production via Electrocatalytic Processes»Gjennom prosjektet AmPEP har UiB, sammen med TotalEnergies, Equinor, Universitetet i Lyon og andre partnere, fått bevilgning til å utvikle en trygg, miljøvennlig og effektiv prosess for å produsere ammoniakk. Ammoniakk er en svært lovende karbonfri energibærer som kan gjøre oss mindre avhengig av fossile drivstoff og energibærere.

Dagens ammoniakkproduksjon står imidlertid for 1% av verdens energikonsum og 3% av verdens karbonutslipp, blant annet fordi den er basert på hydrogen fra fossile ressurser.I prosjektet vil vi utvikle en langt mer miljøvennlig og energieffektiv prosess basert på vann og nitrogen fra luften.Hva dette betyr for videre arbeidBevilgningen vil være et stort løft for ammoniakkforskningen som nylig har startet opp ved UiB, og vil gjøre at vi for alvor kommer i gang med lenge planlagte eksperimenter og samarbeid med sterke internasjonale partnere, sier professor Vidar Jensen ved Kjemisk institutt.

HyMe – “Reliable Metering for the Hydrogen Supply Chain to enable a Sustainable Hydrogen Economy”, er samarbeid mellom NORCE, UiB, Justervesenet, Equinor, Gassco, TotalEnergies og Norske Shell.

Forskningen i prosjektet omhandler nøyaktighet og sporbarhet i målinger for kvalitet og mengde hydrogen langs hele leveransekjeden. Prosjektet koordineres av NORCE. UiB deltar i senteret ved Institutt for Fysikk og Teknologi og bl.a. phd stipendiat innen måleteknologi.

Hy4GET - "Large-Scale Offshore Hydrogen Storage for Green Energy Transition”Hovedmålet med dette prosjektet er å studere mulighetene for storskala lagring av hydrogen i saltkaverner (‘salt caverns’) under havbunnen, med tanke på å understøtte den grønn energiomstillingen for norsk kontinentalsokkel.

Prosjektet blir koorinert av SINTEF Industri og UiB bidrar bla. med en Postdoc-stilling.

ANDRE PÅGÅENDE PROSJEKT

HySALA - Project manager for the infrastructure project "Hydrogen Safety Laboratory" (HySALA) funded by UiB (laboratory-scale experimental facility of explosion research), as well as a proposal for national infrastructure with the same title (large-scale experimental facility of explosion research).

JIP HyRISE - Project manager for the Joint Industry Project (JIP) "Risk-reduction for hydrogen installations by partial suppression of explosions" (HyRISE) coordinated by IFT, with industry sponsors Total and Shell, and one PhD project funded by UiB.

HySociety - Project manager at UiB for the project "Hydrogen as energy carrier in society: risk picture, risk awareness and public acceptance" (HySociety). This is a joint initiative from UiB and UiS, currently involving one PhD project at UiB (IFT and CET) and one PhD project at UiS.

SH2IPS - Project manager for the researcher project "Safe Hydrogen Implementation: Pre-normative research for Ships" (SH2IPS) funded by the Research Council of Norway (RCN) and UiB. The project includes one RCN-funded PhD starting in 2022.

SH2IFT-2 - Work package (WP) manager in the Knowledge-building Project for Industry (KPN) "Safe Hydrogen Fuel Handling and Use for Efficient Implementation 2" coordinated by SINTEF.

*Vi takker Greenstat for lån av illustrasjon, den er utarbeidet ifm prosjektet «Optimal utnyttelse av energi fra havvind - Offshore H2-produksjon og kabel til land» initiert og ledet av Greenstat i samarbeid med blant annet UiB.