Institutt for fysikk og teknologi
nyhet

IFT-gruppe har fått tilslag i Petromaks2

Sammen med UiS/Norce og UT Austin (USA) har gruppen til Prof. Martin Fernø (Institutt for fysikk og teknologi) fått tilslag i Petromaks2 med prosjektet “Foam Dynamics in the Presence of Oil during Multiphase Flow in Porous Rock”.

Parallel 3-D simulations of capillary-controlled displacement in sandstone.
Parallel 3-D simulations of capillary-controlled displacement in sandstone. (Left) Refined mesh (inside green patches) follows oil/water interfaces (red) during an upward primary drainage process. (Right) Configurations of gas (green), oil (red) and water (blue) during gas invasion (from left face) into remaining oil after imbibition.
Martin Fernø

UiS/Norce er leder for prosjektet, og gruppen får 1 PhD pluss driftsmidler til IFT. Prosjektet starter opp 1 april, og PhD starter 1 januar 2020.

Petromaks2 er et program som skal sikre Norge i å utvinne og optimalisere petroleumsressursene, og samtidig ta hensyn til miljøet. Altså finansiering til petroleumsforskning, men ikke med økonomisk utelukkende hensikt. Programstyret for PETROMAKS 2 har bevilget 235 millioner kroner til 23 nye forsknings- og innovasjonsprosjekter innenfor petroleumsområdet.

Utlysningen til Petromaks2 finnes her. Prosjektene som fikk tildeling i januar 2019 finner man her.