Institutt for fysikk og teknologi

Banebrytende forskning fra IFT forskere ender med en artikkel i Nature

ASIM-instrumentet ombord den Internasjonale romstasjonen (ISS) – bygget av et team bestående av blant andre flere medlemmer av Birkelandsenter for romforskning (BCSS)/IFT – var det eneste instrumentet av syv som oppdaget det gigantiske blusset og registrerte hovedutbruddsfasen av en magnetar uten å bli blendet av det gigantiske glimtet av høy energi som mettet de andre seks detektorene på tidspunktet for maksimal utslipp.

IFT_Magnetar-Illustrasjon
BCSS / Mt. Visual

Etter en veldig lang reise gjennom verdensrommet ble et utbrudd av høyenergistråling oppdaget av Atmosphere-Space Interactions Monitor (ASIM) instrumentet den 15. april 2020. Opprinnelsen til dette energiske utbruddet ble funnet å være en gigantisk fakkel fra en ekstremt magnetisert nøytronstjerne kjent som en magnetar, som ligger mer enn 10 millioner lysår unna i galaksen NGC 253.

"Deteksjoner av gigantiske fakler fra magnetarer er ekstremt sjeldne", forklarer Alberto J. Castro-Tirado (Institute of Astrophysics of Andalucía, CSIC, Spania). "Utbruddet den 15. april var den første avgjørende oppdagelsen av en magnetisk gigantisk bluss siden 2004. På bare en sjettedel av et sekund frigjorde flammen en energi som kan sammenlignes med hva solen utstråler på 100.000 år."

Les mer om ASIM observasjonene på BCSS sin hjemmeside.

Les Nature-artikkelen her.