Institutt for fysikk og teknologi

Melding om avvik, ulykker og nestenulykker

Prosedyren gjelder for alle avvik, ulykker eller nestenulykker som skjer ved UiB. Studenter og andre personer (publikum ol.) som ikke er ansatt ved UiB, omfattes også av prosedyren.

Definisjoner:

• Avvik: Brudd på gjeldende krav i lov, forskrift, konsesjon, interne bestemmelser, mål og planer
  • Ulykke: En uønsket hendelse hvor ukontrollert overføring av energi fører til skade på personer, miljø og/eller verdier.
  • Nestenulykke: En uønsket hendelse som under noen endrede vilkår kunne medført skade på personer, miljø og/eller verdier.
  • Melder/Leder: Personen som rapporterer trenger ikke være involvert i hendelsen, men må ha myndighet til å rapportere. Normalt vil det være nærmeste overordnede, kontorsjef eller instituttleder/avdelingsleder som melder hendelsen. Melder kan være person med delegert myndighet.
  • RTV-blankett 11.01 A: Rikstrygdeverkets skjema for melding av yrkesskader eller yrkessykdommer som er påført under arbeid på norsk eller utenlandsk landterritorium.
  • Medisinsk behandling - Behandling av lege, sykepleier eller annet helsepersonell.

Ved avvik

Ethvert forhold som er brudd på gjeldende krav i lov, forskrift, konsesjon, interne bestemmelser, mål og planer skal registreres som avvik. Den som blir oppmerksom på et avvik, skal umiddelbart fylle ut punkt 1.1-1.4 i ”Skjema for melding av avvik, ulykker og nestenulykker” og levere side 2 i skjemaet til nærmeste overordnede/kontorsjef. Nærmeste overordnede/kontorsjef fyller ut punkt 1.5-1.6 og sørger for at saken blir løst. Dersom avviket fører til ulykke/nestenulykke, skal også side 3 og 4 fylles ut. Instituttet/avdelingen beholder originalen, sender kopi til verneombudet og fakultetsekretariatet, samt kopi til BHT (tidligere HMS-avdelingen) til orientering.
Dersom saken ikke kan løses lokalt, videresendes den i rapporteringslinjen til overordnet nivå. Verneombudet sender kopi til hovedverneombudet. Mottaker av meldingen skal gi skriftlig tilbakemelding, både ved mottak av melding og når saken ansees som løst. Når saken er løst, skal originalskjemaet oppbevares i instituttets/avdelingens lokale avviksregister.

Ved ulykke og nestenulykke

Ansvar:

• Leder ved grunnenheten eller person med delegert myndighet har ansvaret for å fylle ut de nødvendige skjemaene på vegne av UiB.
  • Den skadede/involverte har ansvaret for å fylle ut pkt. 2.1-2.7. Pkt. 2.8-2.9 på ”Skjema for melding av avvik, ulykker og nestenulykker”, skal fylles ut sammen med leder.

Det rapporteres på to nivåer:

• Internt: ”Skjema for melding av avvik, ulykker og nestenulykker”
  • Rikstrygdeverket : RTV-Blankett 11.01 A eller B

Ved nestenulykke

Bruk ”Skjema for melding av avvik, ulykker og nestenulykker”. Den skadede/involverte fyller ut pkt. 2.1-2.7. Pkt. 2.8 skal fylles ut sammen med nærmeste overordnede/kontorsjef/instituttleder. Pkt. 2.9 fylles ikke ut ved en nestenulykke. Skjemaet underskrives av den skadede/involverte personen og leder. Enheten beholder originalen, kopi til den skadede/involverte, BHT og verneombudet. Melding skal skje innen 48 timer.

Ved personskade som har medført medisinsk behandling
RTV-blankett skal fylles ut, samt ”Skjema for melding av avvik, ulykker og nestenulykker”. Ved skade på publikum skal ”Skjema for melding av avvik, ulykker og nestenulykker” fylles ut. Ved ulykker som har medført dødsfall eller alvorlig skade, skal enheten straks, og på hurtigste måte varsle Arbeidstilsynet og politiet. Enheten skal bekrefte varslet skriftlig. Verneombudet skal ha kopi av bekreftelsen. I henhold til beredskapsplan for universitetet (Regelsamlingen del 5 pkt. 3.1) skal også universitetsdirektøren varsles ved ulykker som har medført dødsfall eller alvorlig personskade.

• RTV-blankett - fylles ut av instituttleder/kontorsjef og sendes til trygdekontoret i den skadedes bosteds- eller oppholdskommune. Kopi til BHT.
    Ved stikk-/kuttskader som ikke krever medisinsk behandling, er det ikke nødvendig å fylle ut RTV-blankett med mindre den skadede selv ønsker det (jfr. RTV-blankett 11.01 A: Orientering til melderen, avsnitt V Meldeplikt mv.).
  • Intern skademelding – ”Skjema for melding av avvik, ulykker og nestenulykker” fylles ut. Den skadede/involverte fyller ut pkt. 2.1-2.7 og pkt. 2.8-2.9 skal fylles ut sammen med leder. Skjemaet underskrives av den skadede/involverte personen og leder. Instituttet/avdelingen beholder originalen, kopi til den skadede/involverte, BHT, verneombudet. Melding skal skje innen 48 timer.

Ved personskade som ikke krevde medisinsk behandling eller ved brann/eksplosjon, materielle skader, utslipp, annet
Bruk ”Skjema for melding av avvik, ulykker og nestenulykker”. Den skadede/involverte fyller ut pkt. 2.1-2.7 og pkt. 2.8-2.9 skal fylles ut sammen med leder. Instituttet/avdelingen beholder originalen, kopi til den skadede/involverte, BHT, verneombudet. Melding skal skje innen 48 timer.