Institutt for global helse og samfunnsmedisin
fornøyde med operasjon

Gikk ned 93 kilo på 8 måneder

Nærmere 90 prosent får høyere livskvalitet etter en fedmeoperasjon, viser ny norsk studie. Men ifølge eksperter er det flere mulige bivirkninger pasienter må være forberedt på.

Fornøyde etter fedmeoperasjon
privat bilder

Monica (43) gikk ned 93 kilo.

- Jeg kunne ikke drømt om å gjøre noe annet enn å ta en fedmeoperasjon, for livet mitt er blitt så mye bedre, sier Monica L. Danielsen fra Herøy på Helgelandskysten.

En fersk doktorgradsavhandling fra Universitetet i Bergen viser det samme: Hele 88,6 prosent av dem som hadde gjennomgått en fedmeoperasjon, var svært tilfredse eller tilfredse med behandlingsresultatet ti år etter, 11, 4 prosent var usikre, mens ingen var misfornøyde.

Doktorgradsstudien med de gode resultatene er gjennomført av Anny Aasprang, ved  Institutt for global helse og samfunnsmedisin ved Det medisinsk-odontologiske fakultet på  Universitetet i Bergen. Hun jobber til daglig som førsteamanuensis ved Høgskolen på Vestlandet, Campus Førde, og som forsker i Helse Førde. Les mer fra VG og fra VG Pluss: Livet etter fedmeoperasjon: Monica gikk ned 93 kilo