Institutt for global helse og samfunnsmedisin
Forskningsresultater

Søvnmangel og sovepiller kan ødelegge for læring

Søvn er helt nødvendig for å opprettholde hjernens funksjoner og rydde plass til nye lærdom og videre utvikling.

Bjørn Bjornvatn
IGS

Ny forskning gir oss enda flere grunner til å få oss en god natts søvn. Den kjemiske rensingen av hjernecellene som skjer mens du sover er helt sentral for videre læring, ifølge to nye studier publisert i det anerkjente tidsskriftet Science i forrige uke.

Professor Bjørn Bjorvatn mener studiene bekrefter det søvnekspertene lenge har ment:

– Søvn er viktigere enn man tror. Søvn er ikke noe man gjør bare fordi det er behagelig eller for å ta en pause. Søvn er helt nødvendig for å opprettholde hjernens funksjoner og rydde plass til nye lærdom og videre utvikling, sier Bjorvatn. Les mer fra VG.