Fakultet for kunst, musikk og design

KMD på Ismusikkfestivalen på Geilo

Studenter og ansatte fra Fakultet for kunst, musikk og design deltar på Ice Music Festival på Geilo med isinstrumenter og en fantasilandsby bygget av is.

Designstudenter ved KMD har bygget en fantasilandsby av is og snø under Ismusikkfestivalen på Geilo.
Fredrik Salhus

Studenter og ansatte fra Institutt for design har arbeidet i flere dager med å bygge og skape en særegen og ny arena i is og lys for musikere og artister som skal opptre under Ice Music Festival på Geilo fra 9. -12. februar 2017. I år har de laget en fantasilandsby av is og snø. Et område med forskjellige rom med unik atmosfære, der vil bli ulike konserter og aktiviteter. Studentene har gått i dialog med landskap og klima og testet ut forskjellige romlige strukturer. Temperaturen har gjort vann til byggematerialet 'is' og vinden har formet organiseringen av området. Elever fra Geilo skole er også med på et samarbeidsprosjekt om rammeverk for lyd, projeksjoner og lys.

Prosjektet er ledet av professor Petter Bergerud (isbygger). I tillegg er førsteamanuensis Charles Michalsen (erfaren iskunstner), førsteamanuensis Torkell Bernsen (visuell kommunikasjon) og verksmester Fredrik Salhus (mediatekniker) med på laget.

Disse har brukt høsten og vinteren til å planlegge prosjektet som nå realiseres på Geilo. Scenografi og lyssetting gir en spesiell ramme for utendørs musikkopplevelser.

Isbyggerlaget har bestått av: Kristine Matland, Janne Maria Seljelid, Tony Solbakk Skarsten, Martine Falkeid Kommedal, Martine Tislevoll Odland, Karoline Skytterholm Gullaksen, Madelene Holten Larsen, Cecile Dehaye, Camille Rogien, Frida Yggeseth, Kjartan Neckelmann og Orhan Ercan.

Se billedalbum her. Foto: Fredrik Salhus.

Ice Music Festival på Geilo er verdens eneste musikkfestival der alle instrumentene er laget av is. Festivalen ble arrangert for første gang i 2006 av ildsjelene Pål K. Medhus og Terje Isungset, som er førsteamanuesis ved Institutt for musikk - Griegakademiet ved KMD. Festivalen har siden starten vært en årlig hyllest til samspill mellom musikk og uttrykk, utført av spesielt inviterte artister.

I år deltar også studenter fra Institutt for musikk - Griegakadmiet. De har laget sine egne instrumenter av is, som de spiller på som en del av konsertene.