Fakultet for kunst, musikk og design
FUND 2023/2024

Utlysning 2023/24 - Fremragende underviser - Excellent Teaching Practitioner ved KMD

Status som Fremragende underviser (Fund) tildeles undervisere som har utmerket seg ved særlig systematisk og målrettet arbeid for utdanningskvalitet og ved bidrag til utvikling av en samarbeidsorientert undervisningskultur. Den som blir tildelt en FUND-sertifisering belønnes med et fast kronetillegg på 50.000 pr år (ut fra 100% stilling).

Merittering av fremragende undervisere ved Fakultet for kunst, musikk og design (KMD)

Tildelte søkere gis tittelen merittert underviser og vil inngå i Bibliotek av fremragende undervisere (Library of Exellent Teaching Practitioners) som består undervisningsmodeller og relatert forskning utarbeidet av (ETP) FUND-sertifiserte undervisere.Tiltaket gjelder all utdanningsaktivitet, inkludert undervisning, veiledning, planlegging, gjennomføring, evaluering, erfaringsdeling, og ledelse. Utnevnelse av Fremragende undervisere (FUND) gjøres på bakgrunn av søknad og påfølgende vurdering av en utpekt bedømmelseskomite ved KMD.

Hvem kan søke

Enkeltpersoner, vitenskapelig ansatte i alle stillinger med undervisningsoppgaver.

Kriterier for tildeling

Søknaden skal i sin helhet kunne vurderes opp mot de fire prinsippene bak Scholarship of Teaching and Learning (SoTL):

1. Søkelys på studentenes individuelle og kollektive læring og danning/utvikling

Søkeren har tydelig fokus på studentenes individuelle og kollektive læring og danning i all sin undervisningsvirksomhet.

Det er en tydelig og begrunnet forståelse av sammenhengen mellom undervisningens intensjoner/ metoder og virkningene av disse

Søkeren arbeider aktivt for å etablere (arbeids)relasjoner til studentene og er bevisst på kvaliteter i læringsmiljøet, og etterspør og reagerer konstruktivt på tilbakemeldinger fra studentene (knyttet til egen undervisningspraksis)

2. Klar utvikling over tid

Søkeren har bevisst og systematisk tilstrebet å videreutvikle undervisningens form og innhold for å støtte opp under studentenes lærings- og danningsprosesser.

Søkeren har idéer og planer for fortsatt utviklingsarbeid og videreutvikling av sin egen undervisningskompetanse og praksis i fremtiden.

3. Forskende tilnærming

Søkeren planlegger, kartlegger, vurderer og modifiserer sin undervisningspraksis med henblikk på hva og hvordan en best støtter opp under studentenes lærings- og danningsprosesser.

Søkeren reflekterer over sin egen undervisningsvirksomhet i lys av erfaringer, kunnskap og praktiske tilnærminger til faget.

Søkeren tar aktivt initiativ til og gjennomfører forsknings- og utviklingsbasert utdanning, slik som å gjøre bruk av oppdatert og aktuell forskning i faget, og at studentene tar i bruk elementer fra forskningsprosessen i sitt læringsarbeid.

4. Kollegial holdning og praksis

Søkeren deler erfaringer med andre og samhandler konstruktivt med studenter og kollegaer for å utvikle undervisningen og undervisningskvaliteten.

Søkeren samhandler med andre gjennom gjensidig erfaringsutveksling, for eksempel i diskusjoner, på konferanser og gjennom utstillinger.

Søkeren bidrar til å oppfylle institusjonens strategiske mål for utdanningskvalitet.

Søknadsfrist og prosess

Søknadsfrist er 15. mars 2024 kl 24. Søknaden leveres på epost til: sara.bjorneset@uib.no med kopi til studiesjef Hilde Skare (hilde.skare@uib.no ) og søkers instituttleder.

Søknaden skal skrives på norsk eller engelsk, lastes opp i PDF format på maksimalt 15 sider (inkludert vedlegg), og skal inneholde følgende:

• Presentere søkerens pedagogiske ståsted, og vise hvordan dette er reflektert i undervisningen, særlig med søkelys på behovene til de skapende og utøvende fagfeltene

• Dokumentere arbeid med utvikling av undervisning, eksempelvis fagfellevalueringer, deltagelse og samarbeid i utvikling av program og undervisningsopplegg, formidlingsaktiviteter, publisering knyttet til undervisning og læring, andre tiltak for utvikling av undervisningskvalitet

• Inneholde en oversikt av egen undervisningspraksis

• Legges ved en undervisnings CV og andre relevante vedlegg

Vurdering

Etter søknadsfrist blir det nedsatt en bedømmelseskomite som vil bestå av prodekan for utdanning, to vitenskapelige ansatte fra forskjellige institutter og en student. I tillegg vil det være administrativ støtte. Komiteen gir en anbefaling til innstilling som legges frem i fakultetsstyret for endelig vedtak.