Hjem
Fakultet for kunst, musikk og design

Fra sluttseminar til disputas

Denne orienteringen gir en oversikt over rutiner og prosedyrer fra sluttseminar til kreering til doktor. Den er ment for ph.d.-kandidat, institutt, fakultet, sakkyndig komité og leder av disputasen.

Tidslinje i et ph.d.-forløp fra sluttseminar til disputas
Foto/ill.:
KMD

Hovedinnhold

Sluttseminar 

Hver kandidat skal gjennomføre et sluttseminar i tråd med fakultetets retningslinjer for obligatorisk sluttseminar. Sluttseminaret skal normalt finne sted tre (3) måneder før søknad om bedømmelse.

  • Sluttseminaret organiseres av det enkelte institutt.
  • Komiteen ledes av instituttleder eller forskningsleder.
  • Ved bruk av eksternt medlem i komiteen skal det sendes melding til fakultetet som ordner med oppnevningsbrev og kompensasjon.
  • Hovedveileder skriver rapport fra sluttseminaret i henhold til retningslinjene.
  • Komiteen signerer rapporten i tillegg til kandidat og hovedveileder.
  • Rapporten sendes fakultetet for lagring i kandidatens studiemappe.

Regelverk:

Programbeskrivelse 3.5 Sluttseminar

Søknad om bedømmelse

Forut for søknaden

Opplæringsdelen på 30 ECTS skal være gjennomført og godkjent før den kunstneriske refleksjonen innleveres. Kontakt fakultetet for skjema for å få endelig godkjenning av gjennomført opplæringsdel signert av hovedveileder, instituttleder og dekan, samt at det vedlegges FS rapport 727.001. Skjemaet for endelig godkjenning av gjennomført opplæringsdel vedlegges søknaden om bedømmelse. 

Det anbefales at du ser gjennom søknadsskjemaet for hvilken dokumentasjon som skal følge søknaden i god tid før du planlegger å sende søknad om bedømmelse, gjerne i forbindelse med forberedelse til sluttseminar.

Søknad om bedømmelse

Søknad om bedømmelse rettes til fakultetet med kopi til instituttleder fem (5) måneder før planlagt tidspunkt for presentasjon av kunstnerisk resultat. MERK: Søknaden sendes 6 måneder før dersom perioden innholder feriemåneden juli. Det er hovedveileders ansvar å gjøre fakultetet oppmerksom på at søknad om bedømmelse er nært forestående. Hovedveileder skal normalt anbefale søknaden og signere på søknadsskjema.

Se i veiledningen i skjema for søknad om bedømmelse av kunstnerisk resultat hva som skal vedlegges søknaden.

Regelverk:

Forskrift § 11-1. Innlevering av søknad om bedømmelse

Programbeskrivelse pkt. 4.2 Søknad om bedømmelse

Behandling av søknaden

Instituttet behandler først søknaden ved å gå igjennom alle vedlegg og kontakter kandidaten hvis det er noe som mangler. Når alle vedlegg foreligger signeres søknaden av instituttleder før den sendes til fakultetet for videre behandling. 

Fakultet går gjennom søknaden og sjekker at alle krav er ivaretatt og nødvendige vedlegg følger med søknaden. Hvis søknaden har mangler, går den tilbake til instituttet som bes fremskaffe det som mangler. Hvis alle forhold er svart ut i søknaden og nødvendige vedlegg foreligger, vil fakultetet be instituttet om å foreslå bedømmelseskomite.

Oppnevning av bedømmelseskomite

Når fakultetet selv har godkjent søknad om å få ph.d.-resultatet bedømt, oppnevner den en sakkyndig komité på minst tre medlemmer som skal bedømme ph.d.-resultatet og disputasen .

Det bør normalt ikke gå mer enn fire (4) uker fra søknaden om bedømmelse er godkjent av fakultetet til komiteen er oppnevnt.

Det er  grunnenheten som foreslår bedømmelseskomité og fyller ut skjema som signeres av instituttleder og sendes til fakultetet. Habilitetsreglene i forvaltningslovens § 6 gjelder for komiteens medlemmer og kriteriene for sammensetning er omtalt i forskriftens § 11-3. Komiteens sammensetning skal begrunnes og vise hvordan den samlet dekker fagfeltet til ph.d.-prosjektet.

Kandidaten skal underrettes om forslaget til sammensetning av komité og har anledning til å innlevere skriftlige merknader, senest fem (5) virkedager etter at forslaget til sammensetning er gjort kjent for kandidaten.

Regelverk:

Forskrift § 11-2. Oppnevning av bedømmelseskomite

Bedømmelse av ph.d.-resultatet

Komiteens innstilling skal foreligge senest innen tre (3) måneder etter at komiteen har fått alle deler av ph.d.-resultatet til vurdering.

På grunnlag av bedømmelseskomiteens innstilling fatter fakultetet selv vedtak om ph.d.-resultatet er verdig til å forsvares.

Bedømmelseskomiteens innstilling med eventuelle dissenser og individuelle uttalelser sendes til fakultetet, og skal så snart som mulig oversendes kandidaten, som gis en frist på ti (10) virkedager til å fremme skriftlige merknader til innstillingen. Merknader rettes til fakultetet.

Regelverk:

Forskrift § 11-3 Bedømmelse av ph.d.-resultatet

Forskrift § 11-4 Bedømmelseskomiteens innstilling

Forskrift § 12 Fakultetets behandling av bedømmelseskomiteens innstilling

Programbeskrivelse pkt. 4.4 Bedømmelseskomiteens arbeid

Errata - Retting av formelle feil

Kandidaten kan etter innlevering eller presentasjon søke om tillatelse til å rette formelle feil, men kun i refleksjonsdelen. 

Programbeskrivelsen 4.5 omtaler hva som menes med formelle feil.

Frist for søknad om retting av formelle feil er fem (5) virkedager etter at kandidaten har mottatt innstillingen. Retting av formelle feil kan bare gjøres en gang.

Fakultetets mal for errata skal benyttes.

Hvis søknaden inneholder mange rettinger anbefales det å sette rettingene opp i et regneark med følgende kolonnereferanser til eksposisjon i Research Catalogue:

Exposition section/Chapter/Section/Type of Change/Current Incorrect version/Proposed Change

Søknad om å rette formelle feil sendes til fakultetet og behandlingstiden er 14 dager. 

Når søknaden er godkjent skal dokumentet legges til i Research Catalogue som en enkelt side/PDF-dokument under Innhold/Content og formelle feil rettes opp i refleksjonsdelen i henhold til godkjent errata. Fakultetet åpner eksposisjonen for dette formålet og gir kandidaten en frist for å gjøre det. 

Samtidig med dette skal kandidaten legge inn UiB logo (se punkt om Offentliggjøring for nedlastning av logo) og en standard tekst på forsiden av eksposisjonen som følger: Refleksjon og dokumentasjon av kunstnerisk resultat levert som delvis oppfyllelse av kravene til graden Philosophiae Doctor (ph.d.) i kunstnerisk utviklingsarbeid ved Universitetet i Bergen. Dato for disputas: dd.mm.år.

Kandidaten endrer status i eksposisjonen til resubmit for reviewing innen fristen, og fakultetet varsles med dette om at kandidaten har levert (lukket) sin eksposisjon.

Forskrift § 14-1 Retting av formelle feil

Programbeskrivelse pkt. 4.5 Errata

Offentliggjøring

Ved fremstilling skal det kunstneriske resultatet presenteres offentlig. Refleksjonsdelen og eventuelt annet materiale som inngår i bedømmelsen, skal være offentlig tilgjengelig senest to (2) uker før dato for offentlig forsvar. Materialet gjøres tilgjengelig i den form det ble innlevert til bedømmelse, eventuelt med rettinger som er foretatt etter forskriftens § 12-5.

Dokumentasjon av det kunstneriske resultatet, sammen med refleksjonsdelen, skal arkiveres og gjøres tilgjengelig i et varig format.

Ved publisering eller offentliggjøring skal kandidaten følge gjeldende retningslinjer for kreditering av institusjoner. Hovedregelen er at en institusjon skal oppgis dersom den har gitt et nødvendig og vesentlig bidrag til eller grunnlag for det offentliggjorte arbeidet.

Det skal fremgå i offentliggjøringen av arbeidet at det er et samarbeid med Fakultet for musikk og design og at det er en del av navngitt ph.d.-kandidat sitt kunstneriske resultat for ph.d.-graden i kunstnerisk utviklingarbeid ved Universitetet i Bergen. KMD/UiB logo skal benyttes.

Last ned logoer her.

Regelverk:

Forskrift § 14-2. Offentliggjøring

Programbeskrivelse pkt. 4.7 Offentliggjøring og arkivering

Pressemelding

Tid og sted for det offentlige forsvaret skal kunngjøres minst ti (10) virkedager før det avholdes.

Kandidaten skal levere en pressemelding på norsk. Kandidaten kan velge å levere en pressemelding på engelsk. Den skriftlige pressemeldingen skal være offentlig senest to (2) uker før disputas.

I avhandlingsportalen leverer du din pressemelding (krever innlogging) til UiB sine nettsider over nye doktorgrader, i tillegg til data til kalenderoppføring over disputas på uib.no. Pressemeldingen sendes til aviser, tidsskrift, organisasjoner og samarbeidspartnere og til privatpersoner som har tegnet seg på en liste.

Research Catalogue

Ph.d.-resultatet skal normalt publiseres og arkiveres samlet gjennom fakultetets forskningsportal på researchcatalogue.net senest to uker etter disputas. Kandidaten kan søke fakultetet om å bruke andre systemer for offentliggjøring og varig arkivering dersom det tjener formidlingen av ph.d.- resultatet. Det er en forutsetning at slike systemer kan forvaltes av Universitetet i Bergen. Slik søknad skal normalt sendes sammen med søknad om sluttbedømmelse.

Det skal oppgis på forsiden av kandidatens ph.d.-resultat i RC at eksposisjonen er en del av et godkjent ph.d.-resultat ved KMD. Følgende tekst legges inn:

Kunstnerisk refleksjon/kunstnerisk resultat og kunstnerisk refleksjon/ph.d.-resultat levert til bedømmelse for graden philosophiae doctor (ph.d.) i kunstnerisk utviklingsarbeid ved Universitetet i Bergen. Teksten legges inn sammen med UiB logo.

Regelverk:

Forskrift § 14-3 Pressemelding

Programbeskrivelse pkt. 4.7 Offentliggjøring og arkivering

Disputas

Kandidaten skal gi et offentlig forsvar av ph.d.-resultatet i form av en disputas. Disputasen skal normalt finne sted innen to (2) måneder etter at fakultetet har funnet arbeidet verdig til å forsvares. Fakultetet selv fatter vedtak om godkjenning av offentlig forsvar (disputas) på grunnlag av bedømmelseskomiteens innstilling. 

Tidslinje for disputas

Prosedyre og manuskrift for disputas

Regelverk:

Forskrift § 15. Disputas

Programbeskrivelse pkt. 4.4. Bedømmelseskomiteens arbeid

Arkivering av hele ph.d.-resultatet

Ph.d.-resultatet skal normalt publiseres og arkiveres samlet gjennom fakultetets forskningsportal på 
researchcatalogue.net senest to uker etter disputas. 

Kandidaten kan søke fakultetet om å bruke andre systemer for offentliggjøring og varig arkivering dersom det tjener formidlingen av ph.d.-
resultatet. Det er en forutsetning at slike systemer kan forvaltes av Universitetet i Bergen. Slik søknad skal normalt sendes sammen med søknad om sluttbedømmelse til phd.kmd@uib.no 

Når kandidaten har fått godkjent sitt ph.d.-resultat og disputas vil eksposisjonen i researchcatalogue.net lastes ned som en zip.fil og sendes til Nasjonalbiblioteket. Zip-filen lagres også i kandidatens studentmappe.

Regelverk: 
Programbeskrivelsen, pkt 4.7 Offentliggjøring og Arkivering
 

Instituttet

Instituttet behandler kandidatens søknad om bedømmelse og sjekker at alle krav er ivaretatt, at nødvendige vedlegg foreligger og at hovedveileder har signert søknaden. Søknaden signeres av instituttleder før den sendes til fakultetet for behandling. 

Når fakultetet har behandlet kandidatens søknad om bedømmelse vil instituttet motta en forespørsel om komitéforslag fra fakultetet. Instituttet fremmer begrunnet forslag til bedømmelseskomité i skjema for oppnevning av bedømmelseskomite. Reglementet gir bestemmelser om komitéens sammensetning, jfr forskriftens § 11.2. Det bør normalt ikke gå mer enn fire uker fra søknaden om bedømmelse fra kandidaten er godkjent av fakultetet til bedømmelseskomitéen er oppnevnt.

Instituttet deltar på en times digitalt informasjonsmøte med bedømmelseskomiteen og ph.d.-koordinator i god tid før komiteens arbeid starter (som er når kandidaten har sin offentlige presentasjon av kunstnerisk resultat). I møtet skal komiteen gjøres kjent med ph.d.- programmets målsetting og profil samt bedømmelseskomiteens ansvar og oppgaver.

Instituttet er tilgjengelig for spørsmål og tar imot komiteen når de blir presentert for kandidatens offentlige kunstneriske resultat. 

Regelverk:

Forskrift § 11-2 Oppnevning av bedømmelseskomite

Programbeskrivelse pkt. 4.4 Bedømmelseskomiteens arbeid

Fakultetet

Bedømmelseskomitéen oppnevnes av dekan, så sant mulig innen en måned etter at søknad om bedømmelse er godkjent av fakultetet. Oppnevningsbrev til komitémedlemmene blir sendt av fakultetet sammen med en redegjørelse for hva som skal danne grunnlaget for bedømmelsen, herunder en plan for hvor, når og på hvilken måte det kunstneriske resultatet skal presenteres offentlig og når og i hvilken form refleksjonsdelen skal leveres.

Bedømmelseskomiteens innstilling sendes til fakultetet når alle medlemmene har signert, og skal så snart som mulig oversendes kandidaten. Kandidaten gis en frist på ti (10) virkedager til å fremme skriftlige merknader til innstillingen. 

Komiteens innstilling behandles av dekan dersom den er enstemmig positiv. Dersom innstillingen ikke er enstemmig, eller komiteen ikke finner resultatet verdig til å forsvares for doktorgrad, skal den behandles av fakultetsstyret.

Fakultetet skriver ut vitnemål, som overrekkes de nye doctores under doktorpromosjonen.

Regelverk:

Forskrift § 12.1. Bedømmelse av ph.d.-resultatet

Leder av disputasen

Disputasen ledes av dekan, prodekan eller settedekan. Disputasens leder skal sørge for at disputasen foregår i verdige former. Gangen i disputasen beskrives nærmere i avsnittet om disputas. Kappen som disputasleder skal bære under disputasen, skal være tilgjengelig på fakultetet. 

Bedømmelseskomite

Den sakkyndige komiteen skal vurdere ph.d.-resultatet og avgi skriftlig og begrunnet innstilling til fakultetet om hvorvidt resultatet anses verdig til og forsvares for doktorgraden ved Universitetet i Bergen. Dersom ph.d.-resultatet godkjennes for disputas, må også disputasen godkjennes av komitéen. Det er komiteleder som leser opp komiteens anbefaling om disputasen godkjennes eller ikke. 

Bedømmelseskomiteens innstilling sendes til fakultetet når alle medlemmene har signert

Komiteleders oppgaver står omtalt i Veileder for bedømmelse av ph.d.-prosjektet. 

Komiteen kommuniserer med fakultetet via komiteens leder. Praktiske spørsmål knyttet til hotellbestilling, honorar osv. tas direkte med ph.d.-koordinator.

Regelverk:

Forskrift § 11-4. Bedømmelseskomiteens innstilling

Forskrift § 12. Fakultetets behandling av bedømmelseskomiteens innstilling

Forskrift § 10-1. Krav til ph.d.-resultatet

Promosjon

Etter komitéens og disputasleders anbefaling kreerer fakultetet doktoranden til philosophiae doctor (ph.d.).

Universitetet i Bergen arrangerer doktorpromosjon i Universitetets aula 3 ganger i året, henholdsvis i slutten av januar, slutten av april og slutten av august. Under promosjonen overrekker rektor vitnemål til de nye doctores som Universitetsstyret har kreert det foregående semester. Det er anledning til å invitere familie og venner til seremonien. Invitasjon til doktorpromosjon sendes ut fra universitetsdirektørens kontor. Reise til doktorpromosjon påkostes av kandidaten selv.

Lønnspolitikk UiB - kriterier for bonus

I henhold Lønnspolitikk for UiB, pkt 3.4 kan stipendiater som leverer inn doktoravhandlingen før utløpet av stipendperioden gis et lønnstillegg på kroner 25.000 (per år) med virkningsdato fra 6 måneder før innleveringsdato. Opprykket er betinget av at disputasen er bestått. 

Ph.d.-kandidater i kunstnerisk utviklingsarbeid har levert sitt ph.d.-resultatet når de gjør refleksjon og kunstnerisk presentasjon tilgjengelig for bedømmelse.