UiB læringslab

Utvikling av studieprogram - åpent nettkurs

Å lage nye studieprogram, eller introdusere større endringer i etablerte program, innebærer omfattende og komplekst utviklingsarbeid. I et åpent kurs i Mitt UiB, kan du bli klokere på hvordan slikt arbeid foregår i praksis.

Illustrasjonsfoto fra UiB læringslab
Nytt masterprogram i japansk under planlegging, 2021
UiB

Studieprogrammene ved UiB er dynamiske og endrer seg over tid. Små og store endringer kan være resultat av oppdateringer i forskningsfeltet som ligger til grunn for et program. De kan også bygge på tilbakemeldinger fra studenter, fagfellevurderinger eller utviklingen i arbeidslivet som venter studentene etter endt utdanning.

For fagmiljø som planlegger nye studieprogram, eller å gjøre større endringer i etablerte utdanninger, har UiB læringslab utviklet et åpent kurs i Mitt UiB:

Kurset tar utgangspunkt i en forskningsbasert modell som differensierer mellom de ulike fasene i arbeidet. Første fase handler om å få på plass overordneter avklaringer og et dedikert arbeidslag med legitimitet og støtte i fagmiljøet.