Institutt for lingvistiske, litterære og estetiske studier
forksningsprosjekt

Nordiske lovbøker: produksjon og bruk av folkerettslige manuskripter i nord fra 1100 til 1600 (NordicLaw)

Prosjektet skal undersøke den best bevarte skriftsjangeren i middelalderens nord: lovene.

Lovbok fra middelalderen
Nordiske lovtekster fra middelalderen finnes i mange forskjellige håndskrifter. Bildet viser en del av Landslovens Landavarnarbolken i den norske handskriftet Holm perg 30 4to fra 1300-1325.
Stefan Drechsler

NordicLaw skal undersøke fellesaspekter ved den best bevarte skrivetypen fra den middelalderske nordlige regionen: lovene. Basert på grundig metodologisk ekspertise innenfor filologi, kodikologi, (retts)historie og kunsthistorie, er hovedmålet til NordicLaw å skape en felles hermeneutisk og teoretisk forståelse av islandske, norske, danske og svenske lovmanuskripter og fragmenter fra nordisk middelalder (ca. 1100–1600).

NordicLaw vil også utforske internasjonal innflytelse i disse lovmanuskriptene og fragmentene, og vise direkte koblinger til samfunnsforhold og endrede produksjonsmåter i en tid med omfattende internasjonal kontakt og handel i Norden, samt politiske endringer.

Hovedsakelig basert på materielle bevis, har NordicLaw til hensikt å fornye vår forståelse av politiske og samfunnsmessige nordiske og internasjonale relasjoner i middelalderen.

Ambisjonen til NordicLaw er å etablere en helhetlig og kritisk vurdering av den juridiske skrivningen i Nord-Europa i høymiddelalderen. Mens forskningen på feltet hittil har sett på de nordiske lovmanuskriptene hovedsakelig som nasjonale produkter, vil NordicLaw studere dem fra fellesnordiske perspektiver.

I tillegg vil manuskriptene bli gjennomgått som litterære verk og materielle objekter i seg selv. Dette vil bli gjort gjennom tverrfaglig forskning på tekstlige, kodikologiske og kunsthistoriske nivåer.

Slik vil NordicLaw ikke bare ha innvirkning på forskningen utført i disipliner som er direkte relatert til prosjektet, men vil også påvirke allmennheten som er interessert i internasjonale historiske relasjoner, inkludert materiell kultur.