Institutt for lingvistiske, litterære og estetiske studier
NY DOKTORGRAD

Har forsket på hvordan kunst utfordrer kunstig intelligens

Linda Kronman disputerer 26.4.2024 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Performing Bias: Conceptions of Machine Vision Bias in Digital Art".

«Jeg mener at kunstnere er blant de viktigste driverne for å forbedre kunstig intelligens,» sier Linda Kronman, hun er selv både kunstner og forsker. Kronman er opptatt av hvordan kunstig intelligens gjenskaper og forsterker fordommer, med det som på engelsk kalles AI bias. Kronman er særlig interessert i det hun kaller KI-drevet maskinsyn, altså visuelle teknologier som bruker KI, som for eksempel KI-genererte bilder og overvåkningssystemer som bruker KI for å analysere bildene.

«Jeg har analysert kunstverk som hacker teknologi,» sier Kronman. «Dette er en strategi for å stå imot fordommene som er innbakt i mye kunstig intelligens. Kunstaktivisme og såkalt art hacks er strategier som synliggjør problematiske sider ved teknologien. Jeg mener dette er like viktige bidrag til KI-utvikling som det som gjøres av informatikere. I tillegg gjør kunstnerne kunnskapen tilgjengelig for folk flest, og det er helt nødvendig for at vi skal kunne ha en opplyst offentlig debatt om KI.»

Kronman bruker også selv kunst for å utforske og formidle problematiske aspekter ved KI. Kunstverket Suspicious Behavior (2020) er tilgjengelig på nett og inngår som en del av doktorgradsarbeidet til Kronman. Det er laget i samarbeid med Andreas Zingerle, som er Kronmans samarbeidspartner i kunstnerduoen KairUs. Suspicious Behavior er et nettbasert kunstverk som gir deg rollen som en arbeider som skal klassifisere overvåkningsvideoer etter hvorvidt de viser «mistenkelig oppførsel» eller ikke. «Jeg ville vise hvor upresise datasett som dette kan være, og alt det usynlige menneskelige arbeidet som ligger bak KI.» Kairus vant en av Østerrikes gjeveste kunstpriser i 2022, Outstanding Artist Award für Medienkunst.

Kronmans prosjekt er tilknyttet et stort EU-finansiert prosjekt som utforsker maskinsyn som virkemiddel og tema i kulturen. Sammen med prosjektteamet har Kronman laget en database med analyser av 500 kreative verk. Lenker og bilder i pressemappe.

Personalia

Linda Kronman er en mediekunstner, designer og forsker, med mastergrad fra Aalto University, Helsinki, Finland. Doktorgraden er gjennomført ved Institutt for lingvistiske, litterære og estetiske studier ved Universitetet i Bergen og finansiert av prosjektet Machine Vision in Everyday Life, støttet av ERC under Horisont 2020 (771800). Hovedveileder er professor Jill Walker Rettberg (UiB) og biveileder er dr. Audrey Samson (Goldsmiths, Univeristy of London).