Matematisk institutt

Student: Helene Hisken Pedersen, GexCon AS

Jeg har fått bruk for omtrent alt jeg lærte ved UiB.

Navn:   Helene Hisken Pedersen
Alder:    26 år
Yrkestittel:   Forskningsingeniør
Arbeidsgiver:   GexCon AS
Grad ved UiB:   Mastergrad i anvendt og beregningsorientert matematikk - Hydrodynamikk

Hva gjør du?

Jeg jobber med å utvikle CFD-verktøyet FLACS, som blant annet kan benyttes til å simulere gasseksplosjoner og spredning av gass ved lekkasjer. For eksempel bruker olje- og gassindustien FLACS til å estimere sannsynligheten for, og konsekvensene av eventuelle ulykker. Jeg har fått muligheten til å ta en doktorgrad underveis, og får derfor anledning til å fordype meg og være i kontakt både med et forskningsmiljø og industrien.

Hva er du mest fornøyd med i din nåværende jobb?

Anvendelsen av FLACS er utrolig interessant og spennende i seg selv. Arbeidet er utfordrende og variert, og jeg får brukt evnene mine til fulle.

Hvilken relevans har det du har lært ved Matematisk institutt og UiB for deg i den jobben du nå gjør?

Jeg har fått bruk for omtrent alt jeg lærte. Jeg jobber med en kode som på mange måter ligner på den jeg jobbet med under mastergraden, selv om anvendelsen er annerledes. I tillegg er det positivt å kjenne til miljøet ved Matematisk Institutt. Jeg fikk gode tips av veilederen min om hvor jeg kunne søke jobb etter mastergraden!

Hvilke minner har du fra studietiden ved Matematisk institutt

Minnene er svært gode! Jeg hadde noen av de mest sosiale årene av studietiden min ved matematisk institutt, fikk mange venner, og var aktiv både i fagutvalget og idrettslaget. Jeg fikk også være med på oppstarten av Pi-Happy!

Vil du anbefale andre å studere matematikk ved Matematisk institutt?

Ja! Det er det lureste valget jeg noen gang har tatt :-)