Matematisk institutt
Studentprosjekt

Mønstre i matematikk og natur

Ved Jubileumskonferansen for Matematisk institutt 8. mai ble en utstilling av plakater fra studentprosjektet om differensialliknigner som lager mønstre presentert. Se utstillingen her.

Tilsynelatende enkle differensiallikninger kan danne svært interessante og kompliserte mønstre. Dette var tema for det siste av tre studentprosjekter i kurset Mat 264 Laboratorium i Beregningsvitenskap denne våren.

Oppgaven var å skrive numeriske løsere for utvalgte klasser av "Pattern forming PDEs". Foruten programkodene, skulle prosjetet avsluttes med plakater som ble presentert ved 60 års jubileums konferansen for Matematisk Institutt 8. mai. Studentene stod helt fritt til å utforme innholdet i plakatene, og de valgte ulike tilnærmelser til oppgaven.

Noen av plakatene vil bli permanent utstilt på instituttet. Fram til onsdag 13. mai kan alle som vil stemme på hvilke som bør henge permanent, ved å sende mail til hans@math.uib.no.