Neuro-SysMed (NSM)
verdensdagen for klinisk forskning

Hvorfor er det viktig med kliniske studier?

20. mai var det verdensdagen for klinisk forskning, som markeres hver 20. mai som en anledning for forskningsmiljøene og publikum til å reflektere over og anerkjenne alle fremskritt som forskningen har gitt takket være kliniske forsøk og menneskene bak dem. Norges Parkinsonforbund benyttet anledningen til å lage en kort video, der Neuro-SysMed også bidrar med Professor Tzoulis som forteller hvorfor kliniske studier er viktig.

Snapshot of the interview with Professor Tzoulis.
Screenshot from the Norwegian Parkinson's Association's video.

Hvorfor er klinisk forskning viktig? Hva betyr klinisk forskning for fremgangen i parkinsonforskningen? Får alle med parkinson over hele landet mulighet til å delta i klinisk forskning?

Disse svarene og mer informasjon om klinisk forskning får du i denne filmen av Ragnhild S. Støkket (seniorrådgiver helsefag i Norges Parkinsonforbund), Charalampos "Haris" Tzoulis (professor ved Haukeland universitetssjukehus og med-direktør i Neuro-SysMed), og Liv Pilbeam og Børge Pettersen, som begge har Parkinsons sykdom.