Globale samfunnsutfordringer

Nyhetsarkiv for Globale samfunnsutfordringer

FNs årlige høynivåmøte om bærekraftig utvikling finner sted hvert år i juli. I år går Universitetet i Bergen sammen med FN om å diskutere fremtidens utdanning i marine fag for å øke kunnskapen om havet.
Det satses stort på automatisering i maritim industri. Hvilke følger får dette for samfunn, arbeidsrelasjoner og risikohåndering? Forskningrådet gir nå 17 millioner i støtte til et sosialantropoligisk prosjekt som skal granske automatiseringen av maritim industri de neste fire årene.
På årets Bergen Summer Research School ble det laget 17 policy briefs av mer enn 100 entusiastiske deltakere som del av et samarbeid mellom de to UiB-foretakene PhD for Innovation og SDG Bergen Science Advice.
En ett-åring skyller i land på Karmøy. Moria-leiren i Hellas brenner til grunnen. Danmark vil sende asylsøkere til mottak i utlandet. I Syria fortsetter borgerkrigen å drive millioner av mennesker på flukt på tiende året. Verden har aldri hatt mer bruk for FNs flyktningkonvensjon enn i 2021 – året den fyller 70 år.
I 2018 ble Universitetet i Bergen utpekt av FN som globalt knutepunkt for bærekraftsmål 14, livet i havet, i tre år. Nå har FN kunngjort at UiB får tre nye år i denne rollen.
SDG Bergen Policy Brief-serien er en ny kommunikasjonskanal for å bringe viktig forskning til politikere. Målet er at det skal fattes bedre avgjørelser tuftet på vitenskapelige råd.
SDG Bergen Science Advice har gitt innspill til den nasjonale Bærekraftsplanen for Norge. Innspillene er inspirert av Universitetet i Bergens langvarige vitenskapelige rådgivning mot FN-systemet og målrettede arbeid med 2030-agendaen.