Geofysisk institutt

Nyhetsarkiv for Geofysisk institutt

Isbremmene rundt Antarktis blir tynnere, men ikke så raskt som varme havstrømmer skulle tilsi. Sammen med et helt spesielt bassengeksperiment viser målinger ved iskanten at ikke alt vann kan strømme inn under isen.
Vil du studere realfag, klima og global oppvarming ved Universitetet i Bergen ? Her er en av underviserne du vil møte
Folket er klar i sin dom – Bergen er Norges havby. Det kommer frem i en ny, landsomfattende befolkningsundersøkelse. Mange peker på forskning og gode marine fagmiljø som en viktig faktor.
The seminar gives you an introduction to selected topics related to energy production from offshore wind energy. Primary aim group for the seminar are master and PhD students.
– Det er veldig stort å få lov til å se hvordan forskerne jobber. Fornybar energi er framtiden, sier Leah Emilie Bjørvik. Ungdomsskoleeleven fra Bømlo har allerede bestemt seg for å studere energi.
Kan 11 studenter forhindre at det kommer mer plast i havet? Sammen med fire forskere fikk studenter fra UiB presentert en svært utfordrende problemstilling – kanskje umulig vil noen si.