Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Mystisisme og modernisme i T.S Eliot og David Jones

Jamie Callison disputerer fredag 14. oktober for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: «Converting Modernism: Mystical Revival, Christian Late Modernism and the Long Religious Poem in T.S. Eliot and David Jones”.

Mitt arbeid kan sees i forlengelsen av den «religiøse vendingen» i kontinental filosofi, som har referert mye til modernistisk litteratur, for eksempel i Rickard Kearneys beskrivelse av epifani i Anatheism: Returning to God After God  (2009). Jeg fremhever i avhandlingen at kulturelle perspektiver på modernisme og religion kompliserer ideen om å være «etter Gud», for slike perspektiver avdekker uventede forbindelser til fortidige tradisjoner og religiøse innovasjoner.

Disse overlevningene er tydelige i periodens religiøse poesi. Mens T.S. Eliot engang beskrev religiøs diktning som mindreverdig poesi som bare forholder seg til særinteresser, hendte det noe bemerkelsesverdig med denne sjangeren i tiden opp mot 2. verdenskrig. Eliots Four Quartets og David Jones The Anathemata er dikt som utmerker seg med referansebredde og villighet til å forbinde religion med mer gjenkjennelige kulturelle modernistiske interesser. Min avhandling utforsker den mangesidige religiøse kulturen som disse tekstene har tatt utgangspunkt i. Den ser spesielt nærmere på spenningen mellom ny-mystisisme – en historisk reaksjon på materialistiske tolkninger av religiøse fenomener, i skjæringspunktet mellom estetikk, vitenskap og teologi – og den innflytelse institusjonell religion har hatt på disse diktverkene. Diktene tar ofte opp spenninger mellom disse perspektivene. Denne ’konverterte modernismen’ styrer dermed unna religiøs triumfalisme. Her finner vi ikke noen manifestaktig krasshet eller ortodoks nostalgi, men en innrømmelse av at diktningen i seg selv forblir utilstrekkelig i møte med det uoverskuelige.

Personalia:

Jamie Callison (f. 1985) har en mastergrad  i engelsk fra Trinity College, Cambridge og en mastergrad i kristen teologi fra Heythrop College, University of London. Hans ph.d. er en del av en cotutelle-avtale mellom University of Northampton (UK) og Modernism and Christianity  prosjektet ved Universitetet i Bergen. Han har fått utgitt eller akseptert artikler om David Jones og T.S. Eliot i Notes and Queries, PN Review, Literature and Theology, T. S. Eliot Studies Annual, Modernist Cultures og ELH. Han er gjesteredaktør i en kommende spesialutgave av Renascence: Essays on Values in Literature med tittelen Approaching Catholic Literature, 1907-1970, og er medredaktør i en essay-samling om Jones i Brills Religion and the Arts-serie.