Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Prognostiske og prediktive faktorer for tykktarmskreft

Luka Stanisavljevic disputerer 01.11.2016 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: "Molecular and clinicopathological factors with emphasis on prognostic and predictive factors for survival".

Tykktarmskreft er den tredje mest vanlige kreftform i verden med økende forekomst. Ut i fra erfaring er det kjent av ulike pasienten reager ulikt på en viss type behandling. Det finnes flere mulige behandlinger, fra ulikt omfattende kirurgi, forskjellige stråleregimer, cellegift og målrettet behandling. Derfor er det ønskelig å forutse prognose og respons til en viss behandling.

Stanisavljevic har sett på hvilke kliniske faktorer påvirker prognose for pasienter med tykktarmskreft. Han har undersøkt påvirkning på prognose av omfattende kirurgi og dedikert patologisk analyse i forkant av cellegift behandling.

Videre har Stanisavljevic forsket på kjemokiner og kreftstemceller og deres rolle i tykktarmskreft. Kjemokiner, blannet annet CXCR4 og CXCL12, er kjente i biologi for deres evne å styre celletraffiken og å danne nye blodkar. Han har funnet at samtidig lavt utrykk av CXCL12 og høyt utrykk av CXCR4 i kreftceller er forenlig med dårlig prognose for tykktarmskreft.

I sitt arbeid har Stanisavljevic også studert utrykk av kreftstamceller i tykktarmskreft. Kreftstamceller har evne til å dele seg uendelig uten å eldes, er motstanddyktig mot cellegift og strålebehandling og kan danne spredning av kreftsykdom. Studien viste at høyt utrykk av kreftstamcelle markører LGR5 og CD133 i tykktarmskreft er assosiert med verre prognose.

Personalia

Luka Stanisavljevic ble født i 1984 i Ljubljana, Slovenia. Han er utdannet lege ved Universitet i Ljubljana, Slovenia 2011. Han var ansatt som ph.d.-stipendiat ved Mohn Kreftforskningslaboratorium, Klinisk institutt 2 2013-2016, med Professor Olav Dahl som veileder, Dr. Mette Pernille Myklebus som bi-veileder og Professor Karl Søndenaa som bi-veileder. Han jobber nå som lege i spesialisering ved avdeling for Kreftbehandling og medisinsk fysikk, Haukeland universitetssykehus.