Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Økonomiske insentiver for å motivere helsearbeidere i Tanzania

Victor Chimhutu disputerer fredag 28.10.16 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Results-Based Financing (RBF) in the health sector of a low-income country; from agenda setting to implementation: The case of Tanzania".

Avhandlingen er en case studie som følger beslutningsprosessen og innføringen av resultat-basert finansiering i helsesektoren i Tanzania der Norge og Verdensbanken spilte en hovedrolle. Arbeidet er basert på intervjuer med aktører i den tanzanianske forvaltningen, med Tanzanias bistandspartnere i helsesektoren og med ledere og helsearbeidere på sykehus og helsesentre.

Studien viser at beslutningsprosessen om innføring av resultatbasert finansiering i helsesektoren var kontroversiell og at aktørene som var involvert både eksternt og internt kjempet for egne verdier og interesser. Gjennom prosessen endret alliansene mellom partnerne seg og det var vanskelig å komme frem til enighet. Norge og Verdensbanken spilte en hovedrolle og presset på for innføring av resultatbasert finansiering. Andre partnere kritiserte Norge og Verdensbanken for en styringsmodell som gikk på tvers av ideer om lokalt eierskap og som skjøv Tanzania ut på sidelinjen.

Intervjuer med helsearbeiderne avslørte også problemer i iverksettingen av resultatbasert finansiering på de enkelte sykehus og helsesentre. De økonomiske insentivene var øremerket tjenester til mor-barn og ble derfor ikke jevnt fordelt på helsearbeiderne. Dette skapte misunnelse og splid innad i og mellom institusjoner, og både de som fikk mest og minst belønning opplevde programmet som urettferdig og etterlyste en mer rettferdig fordeling. Innføringen av insentiver endret også forholdet mellom helsearbeiderne og pasientene. Selv om målsettingen med programmet var å bedre kvaliteten på helsetjenestene, ble helsearbeiderne belønnet etter antall pasienter behandlet. De mente dette gikk utover kvaliteten. Resultatbasert finansiering slik programmet ble iverksatt i Tanzania hadde en rekke utilsiktede konsekvenser som reduserte potensialet for å oppnå resultater i form av bedre helsetjenester. Studien konkluderer med at innføring av finansielle insentiver i et fattig helsesystem i lavinntektsland må gjøres med stor forsiktighet og tilpasses den politiske, sosiale og kulturelle konteksten det skal iverksettes innenfor.

Personalia:

Victor Chimhutu fikk sin M.phil.-grad i Gender and Development ved Universitetet i Bergen i 2011. Som ph.d.-kandidat 2012-2016 har han vært tilknyttet HEMIL-senteret, ved Universitetet i Bergen, hvor han nå underviser ved masterprogrammet Global Development Theory and Practice.