Nye doktorgrader
NY DOKTORGRAD

DNA kan gi kunnskap om hvordan vi påvirker havene

Katrine Lekang disputerer torsdag 15. desember 2016 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen «DNA based methods for environmental monitoring of marine sediments»

Havområdene utgjør viktige ressurser, både for Norge og globalt. Menneskelig aktivitet som oljeutvinning kan være belastende for det marine miljøet. Det er viktig å forstå hvordan og i hvor stor grad for å kunne minimere effektene og på denne måten sikre havressursene for fremtidige generasjoner. I Norge undersøkes miljøeffekter i forbindelse med petroleumsutvinning ved hjelp av omfattende overvåkningsprogram der man kartlegger det biologiske mangfoldet (biodiversitet) i sedimenter fra havbunnen. En utfordring med dagens metoder er imidlertid at de kun inkluderer en liten andel av organismene som er tilstede. Videre er metoden tidkrevende, noe som gjør at undersøkelsene blir utført sjelden og på relativt få steder. De siste årene har DNA-identifisering av biologiske arter blitt tatt i bruk for å kartlegge biodiversitet. Slike metoder er i stand til å fange opp en bredere andel av faunaen på en mer effektiv måte.

Lekang har gjennom sitt arbeid benyttet DNA-baserte metoder for å undersøke effekter av oljeutvinning på marin biodiversitet og presenterer i sin avhandling potensialet for slik teknologi i miljøovervåkning. Resultatene viser at man ved hjelp av DNA-baserte metoder kan påvise effekter på arter fra en større del av næringskjeden, og dermed bidra til et mer fullstendig bilde av hvordan menneskelig aktivitet påvirker livet i havet. I tillegg involverer de i mindre grad manuelle arbeidsteknikker, noe som medfører muligheter for automatisering og effektivisering av overvåkningsrutinene. Dette kan være viktig for å redusere kostnader og tid ved miljøovervåkning, i tillegg til å kunne fange opp skadelige miljøeffekter på et tidlig stadium. Med stadig større knapphet på ressurser, øker sannsynligheten for at vi i fremtiden utvider utvinning til mer sårbare områder. Behovet for nye metoder som effektivt kan oppnå økt kunnskap om miljøpåvirkning er derfor stort. Dette arbeidet demonstrerer at DNA-baserte metoder har et stort potensiale i fremtidens miljøovervåkning.

Personalia

Katrine Lekang ble født i 1982 og vokste opp i Son i Akershus. Hun fullførte sin mastergrad i mikrobiologi ved Universitetet i Bergen i 2009. Doktorgradsarbeidet har blitt utført i forskergruppene Marin Utviklingsbiologi ved UiB og Molekylær Økologi ved Uni Research Miljø i tilknytning til forskerprosjektet «Phylogenetic microarrays and high-throughput sequencing: A new tool for biodiversity assessment in Northern Norway», finansiert av forskningsrådet, Statoil og Institutt for Biologi ved UiB. Veiledere under doktorgradsarbeidet har vært Christofer Troedsson (Uni Research) og Professor Eric Thompson (UiB).