Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Lærer-elev-relasjoner – viktig for psykisk helse og frafall

Vibeke Krane disputerer 23. mars 2017 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: «Lærer-elevrelasjoner, elevers psykiske helse og frafall i videregående skole – en eksplorerende studie om samarbeid og den store betydningen av de små ting».

Skolegang utgjør en stor del av ungdoms hverdagsliv og relasjonen mellom lærere og elever står sentralt. Kranes avhandling utforsker hvordan relasjonen mellom lærer og elev oppleves på videregående skole (VGS), og hvilken betydning disse relasjonene har for elevenes psykiske helse og frafall fra skolen. Elever, foreldre, lærere og helsesøster har deltatt aktivt i forskningsprosessen.

Studien bidrar med ny kunnskap til forskningsfeltet gjennom å belyse hvordan lærer-elev-relasjonen kan virke beskyttende, men også som en risikofaktor for elevers psykiske helse og frafall.
Videre gir studien ny kunnskap om de komplekse prosessene som foregår ved utviklingen av lærer-elev-relasjoner i VGS. Studien retter spesiell oppmerksomhet mot de små, hverdagslige tingene som kan få stor betydning: lærerens væremåte, individuell tilpasning og samarbeid mellom lærere og elever i skolehverdagen.

Studien består av tre delstudier: en litteraturstudie og to kvalitative studier. Første delstudie er en gjennomgang av internasjonal forskningslitteratur som omhandler lærer-elev -relasjon, elevers psykiske helse og frafall i VGS. Funnene tyder på at ungdom som var mest i risiko for frafall og psykisk uhelse også hadde de dårligste relasjonene til sine lærere, samtidig hadde de potensielt mest å tjene på positive relasjoner.

Andre delstudie er en analyse av kvalitative intervjuer med elever i videregående skole. Studien utforsker deres opplevelser av positive lærer-elevrelasjoner i VGS og hvordan dette kan ha betydning for elevers psykiske helse og frafall. Studien beskriver at elevene er opptatt av snillhet, gjensidighet og gode samtaler med lærere. Siste delstudie er en studie av kvalitative intervjuer med lærere og hjelpere. Studien utforsker kvaliteter ved lærer-elevrelasjonen og hvordan disse utvikles og fremmes i videregående skole. Studien beskriver hvordan lærer-elev-relasjoner kan sies å utvikles gjennom mikrosamspill og samarbeid mellom lærere og elever i skolehverdagen.

Personalia

Vibeke Krane er klinisk sosionom og master i klinisk helsearbeid fra Høgskolen i Buskerud. Hun er ansatt som faggruppeleder i faggruppe for psykisk helse og rus ved Institutt for helse- sosial og velferdsfag på Høgskolen i Sørøst-Norge. Hun har lang erfaring som terapeut og jobber med oppfølging og veiledning av ungdom og deres familier innen psykisk helse- og barnevern feltet. Hovedveileder har vært professor Bengt Karlsson, og biveiledere har vært professor Per Einar Binder og professor Ottar Ness.