Nye doktorgrader

Eksperimentelt og teoretisk studie av trykkdrevet transport

Stamatina Karakitsiou disputerer fredag 12. januar 2018 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Eksperimentelt og teoretisk studie av trykkdrevet transport av gasser i mikro- og nanoporer".

I denne oppgaven er utviklingen av et instrument for å studere gassdiffusjon i porøse medier med mikroskopisk små kanaler av mikro (1/1000000 m) og nano (1/1000000000 m) størrelse beskrevet. Strømningsmålinger fant sted mellom kamre med høyt vakuum. Når strømmen er ved så høyt vakuum, følger ikke gassene den klassiske strømningsteorien som beskriver mediet som et kontinuum, men modeller må ta hensyn til hvert gassmolekyls kollisjon med et annet molekyl eller kanalveggene.

Mange forskere har forsøkt å modellere denne typen gass-strøm teoretisk, men få eksperimentelle arbeider har blitt gjort til nå. Det endelige målet for instrumentet er å undersøke ulike porøse materialer og det forventes å finne bred anvendelighet som gir nye og originale data om gass-strømning gjennom prototypiske enheter og geologiske prøver.

Nanofluidiske innretninger ble fremstilt for å testes med apparatet. Disse innretningene ble laget med elektronstråle-litografi, som er en velkjent metode for konstruksjon av veldefinerte strukturer av mikro- og nano-størrelse. Videre ble bore-kjerne geologiske prøver målt med dette instrumentet som er nyttige for utvinning av hydrokarbon brensel gjennom "fracking" prosesser.

Personalia:

Stamatina Karakitsiou (1983) er fra Hellas. Hun studerte materialvitenskap ved polyteknisk skole i Ioannina-Hellas. Hennes bacheloroppgave handlet om hvordan man kan forbedre nylonegenskaper ved hjelp av bentonitt leire som tilsetningsstoff. Hun har en mastergrad i kjemi fra Athens universitet-Hellas med en spesialisering innen organisk kjemi. Hennes masteroppgave handler om fremstilling av organiske solceller.