Nye doktorgrader
NY DOKTORGRAD

Den evolusjonære historien til gressmott

Richard Mally disputerer fredag 26. januar 2018 for ph.d.-graden ved Universitet i Bergen med avhandlingen: "The phylogenetic system of Spilomelinae and Pyraustinae snout moths (Lepidoptera: Pyraloidea)".

Med mer enn 15.500 arter, så er gressmott, eller Pyraloidea, en svær mangfoldig gruppe av sommerfugler og møll. Det fins få andre insekter som har tilpasset seg så mange forskjellige habitater, inkludert ferskvannshabitater til ørkener.

Kjente gressmott er forrådshalmmott, tørrfruktmøll og maisengmott. Pyraloidea er forholdsvis dårlig kjent tross den store økologiske betydningen av slike insekter.

Hovedformålet med doktoravhandlingen er en studie av evolusjonært slektskap i den mest artmangfoldig gruppen av gressmott, Spilomelinae. De fleste av de mer enn 4.000 kjente artene lever i tropiske områder, ofte visuelt karakteristiske med fargerike vingemønster.

Hittil har det vært usikkert om Spilomelinae danner en naturlig gruppe med en felles forfar, eller om artene danner en unaturlig gruppe basert på grunn av lignende utseende som oppstod uavhengig av hverandre. Richard Mally sammenfatter her for første gang et omfattende genetiske og morfologiske data fra Spilomelinae arter fra hele verden. Hans fylogenetiske studier konkluderer med at Spilomelinae er en naturlig slektsgruppe. Basert på morfologiske data er det nå mulig å definere den første fylogeni-baserte klassifikasjonen for Spilomelinae, med tydelig avgrensing mot søstergruppen Pyraustinae.

Tre ytterligere artikler behandler artskomplekser innen Spilomelinae fra Alpene, Hellas, og Afrika sør for Sahara. I alle tre studier blir ukjente arter beskrevet som ny for vitenskapen ved hjelp av DNA strekkoder og morfologi. En femte artikkel beskriver, for første gang, larvene fra en artsrik gruppe av austral-asiatiske gressmott, og sammenligner de med larver fra andre gressmott. Disse larvene spiser bregneblader, som er en uvanlig fødeplante hos insekter. Avhandlingen til Richard Mally utgjør et betydelig bidrag til vår forståelse av gressmott på for underfamilie-, slekt- og artsnivå.

Personalia

Richard Mally (født 1983) er fra Dresden, Tyskland. Han har mastergrad i biologi fra Martin Luther Universitet Halle Wittenberg, Tyskland, med en avhandling om gressmott hvor studier ble gjennomført ved Senckenberg Naturhistoriske Samlinger i Dresden. I 2014 begynte han som stipendiat ved Universitetsmuseet i Bergen.