Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Produksjonen av jordlige gamma-glimt

Alexander Broberg Skeltved disputerer fredag 16. februar for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: ”Evaluating the production scenarios of terrestrial gamma-ray flashes”.

Jordlige gamma-glimt er det mest energetiske naturlige foton-fenomenet på jorden. Et stort ubesvart spørsmål er hvordan produksjonen av denne strålingen foregår.

Jordlige gamma-glimt ble oppdaget ved en tilfeldighet i 1991. Satellitter som egentlig skulle måle fotoner fra galaktiske gamma-glimt, målte ekstremt energetisk stråling som kom i retning fra jorden. Man har i dag en god forståelse av hvordan denne strålingen ser ut i satellitthøyde, ca 500 km over bakken. Fra signalene har man også funnet ut at strålingen kommer fra områder dekket av tordenskyer, i høyder og ved tidspunkt som passer med utvikling av lyn.

Det er det mest energetiske naturlige foton-fenomen på jorden. Produksjonen skjer på under ett tusendelssekund inne i tordenskyer. Gamma-glimtene faller ofte sammen med utbredelsen av lyn.

I denne avhandlingen undersøker vi to foreslåtte senarioer for å forklare produksjonsmekanismene. Er produksjonen relatert til mekanismer i det store (i utbredelse) elektriske feltet som eksisterer som følge av ladningsfordelingen i tordenskyene? Eller skjer produksjonen i små, men ekstremt sterke elektriske felt like foran tuppen av lyn?

Vi har brukt realistiske betingelser for å etterprøve de to senarioene og har kommet frem til at de ikke, slik som de står i dag, kan forklare produksjonen av jordlige gamma-glimt. Videre har vi foreslått et nytt senario som bygger videre på de oppdagelsene vi har gjort, og som kanskje vil gi en mer riktig forklaring.

Personalia
Alexander Broberg Skeltved (f. 1987) er født i Danmark og har vokst opp i Tromsø. Han har en bachelorgrad i fysikk (2010) og mastergrad i romfysikk (2013) ved Universitetet i Bergen. Parallelt har han vært toppidrettsutøver som svømmer frem til 2011 og triatlet frem til 2014. Deretter har han bidratt med teknikkveiledning for triatlonlandslaget og Toppidrettslinja på Tertnes VGS. Fra august 2013 har han vært ph.d.-stipendiat under veiledning av Nikolai Østgaard på BCSS ved Universitetet i Bergen.