Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Eksplosjoner – små detaljer får store konsekvenser

Helene Hisken disputerer fredag 9. mars 2018 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: "Investigation of instability and turbulence effects on gas explosions: experiments and modelling"

Gasseksplosjoner tar liv og ødelegger store verdier hvert år over hele verden. Eksplosjonsfaren må håndteres overalt hvor brennbare stoffer oppbevares eller transporteres i væske- eller gassform, som ved prosessanlegg, oljerigger og fyllestasjoner for hydrogenbiler. For å kunne sikre anleggene sine på en effektiv måte, trenger industrien verktøy som kan beregne konsekvensene av utslipp og antennelse av mange forskjellige gasstyper.

I min doktorgradsavhandling har jeg gjort en rekke eksperimenter, og brukt resultatene til å videreutvikle en matematisk modell som kan simulere hendelsesforløpet under gasseksplosjonsulykker. Modellen er en del av simuleringsverktøyet FLACS. Avhandlingen fokuserer på effekten av fysiske fenomener som oppstår på liten skala – men som kan ha stor innvirkning på hvor alvorlig eksplosjonen blir. Gasseksplosjoner er svært følsomme for variasjoner i konsentrasjonen av brennbar gass, og for små endringer i omgivelsene, som plasseringen av bygninger og gjenstander.

For eksempel, om en gasseksplosjon skjer i et område med trær og busker, kan tilstedeværelsen av denne vegetasjonen bety forskjellen på en ulykke (sprekker i vindusrutene) og en katastrofe (total ødeleggelse). En rekke fenomener som oppstår på grunn av ustabiliteter i strømningen og flammefronten kan gjøre gasseksplosjoner farligere, og disse effektene må konsekvensmodellene ta høyde for.

Personalia
Født 02.09.85 i Stavanger, Norge. Mastergrad i anvendt- og beregningsorientert matematikk fra Universitetet i Bergen.