Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Utvikling av nye fylogenetiske markører i Scolytinae-biller

Dario Pistone disputerer tirsdag 20. mars 2018 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: «The development of protein coding genes as phylogenetic markers in bark and ambrosia beetles».

Bark- og ambrosia biller er gruppert i to forskjellige underfamilier (Scolytinae og Platypodinae), innenfor superfamilien Curculionoidea. Disse insektene utgjør en stor del (ca. 8000 arter) av de avanserte snutebiller (familien Curculionidae, mer enn 50.000 beskrevne arter). De har spesielle bygningsmessige trekk som tillater dem å bruke nesten hele livssyklusen i tunneller konstruert hovedsakelig i dødt tre, og viser ekstraordinær variasjon i økologiske tilpasninger. På grunn av det høye antallet arter og mangelen på molekylære markører, har det vært en stor utfordring å oppnå høy fylogenetisk oppløsning, med tilhørende usikkerhet i estimering av tidsforløp og forståelse av nøkkelendringer i økologiske forhold som har vært viktig for å forstå deres artsrikdom.

Dette ph.d.-forskningsprosjektet fokuserte på utvikling og standardisering avgener som fylogenetiske markører for snutebiller. Ett hundre gener ble testet via PCR og sekvensert med Sanger-teknologi for forskjellige arter av Scolytinae, Platypodinae og andre snutebiller. Totalt seksten proteinkoding-gener ble valgt for videre rekonstruksjon av fylogeni, hvorav noen også fungerer godt for andre grupper av snutebiller.

Atten markører ble brukt til å rekonstruere fylogenien av subfamilien Scolytinae. En rekke overraskende resultater har gitt ny innsikt i barkbiller sin innbyrdes slektskapsforhold. Dette vil danne grunnlag for en ny klassifikasjon av gruppen. Enn videre ble ti gener (fem utviklet i denne studien) brukt til å rekonstruere fylogenien til forskjellige snutebillefamilier og underfamilier. Alle analysene plasserte subfamilien Platypodinae som søsterlinjen til Dryophthorinae med høy sikkerhet, noe som viser at denne gruppen utviklet sin vedborende biologi uavhengig av andre bark- og ambrosiabiller.

Personalia
Dario Pistone har doktorgrad i mikrobiologi ved Università degli studi di Milano i 2012. Han er utdannet biolog med mastergrad fra Università degli Studi di Pavia i 2007. Arbeidet med doktorgraden her i Norge var utført ved Universitetsmuséet i Bergen, med Bjarte Jordal som hovedveileder og medveiledere Lawrence Kirkendall.