Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Prioritet til den nyfødte? Helseprioriteringer i Etiopia

Kristine Husøy Onarheim disputerer fredag 13. april 2018 for ph-d-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: "Priority to the newborn? Real-life priority setting and intra-household resource allocation for newborn health in Ethiopia."

Den første måneden av livet – nyfødtperioden – er farlig, særlig blant fattige i lav- og mellominntektsland. Til tross for at det finnes effektive helsetiltak dør 2,6 millioner nyfødte hvert år. I Etiopia er nyfødtdødeligheten høy, men bruk av helsetjenester lav. Helsevesenet er underfinansiert, og med begrensede helseressurser oppstår prioriteringsdilemmaer. Målet for doktorgradsarbeidet var å analysere prioriteringer av nyfødthelse i Etiopia, sett fra et mikro-perspektiv.

Avhandlingen består av to kvalitative studier og en etisk analyse. Funnene viser hvordan familiers beslutninger og prioriteringer i husholdet påvirker valg om å søke helsehjelp når nyfødte blir syke. Helsetjenester i Etiopia betales ofte av pasienten og pårørende. I en ressursfattig kontekst har økonomiske kostnader ved bruk av helsetjenester alvorlige konsekvenser for den syke nyfødte og for husholdsøkonomien. Familiene opplevde høye utgifter for behandling og diagnostikk, og måtte låne penger eller selge eiendeler for å kunne betale for helsetjenester. Konflikten mellom hensyn til barnets beste og familiens økonomi stod sentralt i familienes beslutninger om å søke helsehjelp. Den etiske analysen diskuterer om det er akseptabelt å begrense behandling til en syk nyfødt for å unngå økonomisk katastrofe for familien. I analysen vurderer vi hensyn til helsemaksimering, livstidshelsetap og finansiell beskyttelse, og heller mot at det ikke er akseptabelt å begrense behandling. Vi hevder at beslutningstakerne på mikronivå har begrensede muligheter til å ta frie valg, og at premissene for beslutningene er urettferdige og uakseptable.

Funnene peker på at nyfødthelse er tett knyttet til fattigdom, og illustrerer hvordan valg om å søke helsehjelp for nyfødte formes av sosio-kulturelle og strukturelle forhold. For å nå etiopiske og globale mål om bedre overlevelse hos nyfødte og universell helsedekning, må lokale forhold og finansiell beskyttelse settes i fokus i helseplaner og implementering.

Personalia
Kristine Husøy Onarheim (f. 1987) er utdannet lege ved Universitetet i Bergen (2014). Onarheim er lege i spesialisering ved Sjukehuset Ålesund. Hun var forskerlinjestudent (2009-13) og stipendiat (2015-18) ved forskergruppe for Global helseprioriteringer, Institutt for global helse og samfunnsmedisin, og hadde gjesteopphold ved Harvard University og Verdens helseorganisasjon. Veiledere: førsteaman. Ingrid Miljeteig, prof. Ole F. Norheim, prof. Karen M. Moland, førsteaman. Mitike M. Sisay.