Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Populasjonsstruktur og dynamikk i sild

Florian Berg disputerer fredag 4.mai 2018 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: “Population structure and dynamics of Atlantic herring - A case study of herring inhabiting marginal habitats in Landvikvannet and its vicinity”

Kunnskap om struktur og dynamikk av fiskepopulasjoner er viktig for å vedlikeholde biodiversitet og populasjonskompleksitet. Atlantisk sild (Clupea harengus) er en av de økonomisk og økologisk viktigste artene i nordøst-Atlanteren. Silda er også kjent for å ha en kompleks populasjonsstruktur. Likevel er de aktuelle strukturene og dynamikkene delvis ukjent og blir diskutert. I doktoravhandlingen økes denne kunnskapen ved (1) identifisering av sildepopulasjoner og deres struktur, og (2) søk etter spesielle karakterer som kan brukes til populasjons diskriminering.

I et lokalt område, inkludert Landvikvannet ved Grimstad (Sørlandet), ble tre forskjellige sildepopulasjoner identifisert, basert på ulik atferd og fenotypiske karakterer – f. eks. virvel-antall, aldersbasert lengde, otolitt form eller mikrostruktur. Populasjonene finnes samtidig i dette området under gyteperioden. Derfor danner disse populasjonene en metapopulasjon. En metapopulasjon kan ha stor innvirkning på den aktuelle forvaltningen av sild. Dessuten ble flere populasjoner observert blandet i et større område, men individuelle sild kunne ikke knyttes til en spesifikk populasjon.

I tillegg ble hybrider av to forskjellige populasjoner oppdrettet i et eksperiment under konstante miljøforhold, der kun saltinnholdet var forskjellig. Dette eksperimentet viste at fenotypiske karakterer er mer preget av genetiske enn miljøfaktorer (saltinnhold).

Resultatene av doktoravhandlingen viser ny kunnskap om populasjonsstruktur og dynamikk av silda, faktorer som påvirker fenotypiske karakterer, og mulige effekter på forvaltning. Dessuten bidrar resultatene til ny kunnskap om identifiserings-metoder for sildepopulasjoner og styrker bruken av disse for å forstå den komplekse populasjonsstrukturen.

Personalia
Florian Berg er født i 1988 og oppvokst i Bremen i Tyskland. Han fullførte sin mastergrad i marinbiologi i 2013 ved universitetet i Bergen (UiB). Hans doktorgradsarbeid ble utført ved Havforskningsinstitutet (HI) og UiB sammen med Aril Slotte (HI) og Arne Johannessen (UiB) som hovedveiledere.